Inclusion Awards arrangeras årligen av mässföretaget Jobbfestivalen i syfte att lyfta fram initiativ som rör mångfald bland företag, näringsliv och samhället i stort. Förhoppningen är att pristagarna ska inspirera andra verksamheter till att bidra till en mer hållbar och rättvis arbetsmarknad. Bakom initiativet Jobbfestivalen står Mats Wernheim, som också är vd för verksamheten. Han har arbetat med rekrytering i 35 år och är bekymrad över att det fortfarande är mycket snack och lite verkstad när det kommer till inkludering på arbetsmarknaden.
Lista: 6 saker som gör mångfaldsarbetet lönsamt
Social Hållbarhet Social hållbarhet Inclusion Awards är en årlig gala som syftar till att uppmärksamma företag och organisationer som under det gångna året gjort en betydande insats i frågor som rör mångfald, jämlikhet och inkludering. Grundaren Mats Wernheim vill se att fler aktörer slutar prata och börjat agera.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Jag säger hela tiden att vi måste prata MED istället för OM de personer vi vill inkludera, annars blir diskussionen helt meningslös. Jag har träffat företagare och andra aktörer som påstår att de brinner för att skapa mångfald men när jag bjuder in dem till att exempelvis nattvandra i Rinkeby har de alla möjliga ursäkter för att inte följa med, för att de tror att det är en livsfarlig plats, säger han och tillägger:
– Det är otroligt provocerande med människor som å ena sidan säger att de arbetar inkluderande å andra sidan stänger ner varje tänkbar möjlighet till att faktiskt bli mer inkluderande.
En sådan möjlighet är alltså Jobbfestivalen. Under de tre tillfällen som evenemanget har anordnats har totalt 40 000 personer närvarat. 2 000 personer har fått ett jobb eller sysselsättning tack vare Jobbfestivalen och 70-80 aktörer har ställt ut, däribland SJ, Polisen och Keolis
– Hela 80 procent av de som börjar på nya jobb har fått sina jobbmöjligheter via nätverk och kontakter, bara 20 procent av jobben förmedlas via annons. Jag tror därför att om personer som står långt ifrån arbetsmarknaden får träffa representanter från olika företag – ja då uppstår magi!, säger Mats Wernheim.
Han tillägger att han brinner för att skapa en arbetsmarknad som är till för alla och att det är bakgrunden till att han skapade galan Inclusion Awards – en gala som hålls den 8 april på Berns i Stockholm, där 12 priser delas ut till företag och organisationer som har gjort en betydande insats för mångfald och inkludering.
– Det är ju egentligen ganska sjukt att göra en gala för att uppmärksamma behovet av mångfald, men det är värt det i och med att många av de som sitter i publiken kan ge människor som står långt ifrån arbetsmarknaden jobb.
Ica hjärtat, Pressbyrån, Seven Eleven, Postnord är några av de drakar som har köpt middagsbiljetter. Mats Wernheim har valt ut fem personer som kommer från socioekonomiskt utsatta områden för att sitta vid dessa bord under tre timmar.
– Jag gör det dels för skapa möjligheter till nya nätverk för dessa personer, men också för att dessa aktörer ska få höra storys från personer som har sökt omkring 600 jobb under bara ett år.
Så skapar mångfald och inkludering affärsnytta
- Ökad innovation: En mångfald av perspektiv och idéer främjar kreativitet och innovation. Medarbetare från olika bakgrunder kan bidra med unika lösningar på problem och nya sätt att tänka.
- Bättre beslutsfattande: Mångfald leder till mer informerade beslut. Fler synpunkter ger en mer heltäckande bild av utmaningar och möjligheter, vilket resulterar i smartare strategier.
- Högre medarbetartillfredsställelse: En inkluderande arbetsmiljö ökar trivseln och engagemanget bland anställda. När människor känner sig värderade och respekterade presterar de bättre.
- Attrahera talang: Företag som prioriterar mångfald och inkludering är mer attraktiva för en bredare talangpool. Detta hjälper organisationer att rekrytera de bästa kandidaterna.
- Förbättrad kundinsikt: Mångfald inom arbetsstyrkan ger bättre förståelse för olika kundsegment, vilket kan leda till mer effektiva marknadsföringsstrategier och produkter som bättre möter kundernas behov.
- Riskhantering: Genom att ha en mångfald av perspektiv kan företag bättre identifiera och hantera risker, vilket minskar sårbarheten.
Källa: Inclusion awards