Att kommunicera sitt klimat- och miljöarbete på rätt sätt ger kunskap och skapar engagemang, vilket i sin tur skapar incitament och möjligheter till förändring. För att påskynda den gröna omställningen är det därför viktigt hur kommunerna kommunicerar kring sitt klimatarbete. Men många kommuner brister inom området.
10 tips: Så kan kommunerna vässa sin klimatkommunikation
Hållbarhetskommunikation
Många kommuner har stora utmaningar när det kommer till att kommunicera sitt klimatarbete. Det konstaterar forskare vid Mittuniversitetet i en ny studie, som innehåller tio tips på hur kommuner kan vässa sin klimatkommunikation.
– Kommuner har en jätteviktig roll att engagera internt, men också ut till medborgarna, säger Kristina Jämtelid, som är en av forskarna bakom studien.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det konstaterar Kristina Jämtelid, filosofie doktor i nordiska språk och universitetslektor vid Mittuniversitetet.
– Att kommunicera kring klimatet är ofta komplext, och många kommuner har stora utmaningar inom området. Ofta har de många initiativ på gång, men kanske inte den kunskap eller de resurser som krävs, säger hon till Miljö & Utveckling.
Tillsammans med sina kollegor på Mittuniversitetet har hon deltagit i projektet Kommunicera klimatstrategier som undersökt klimatkommunikationen i svenska kommuner. Resultatet från forskningen har nu publicerats.
Tre slutsatser i forskningen
En slutsats som forskarna drar är att många kommuner driver aktiviteter och initiativ inom klimat- och miljöområdet, men har svårt att få dem att gå igenom. Genom en bättre kommunikation, konstaterar forskarna att de olika initiativen kan få en större legitimitet såväl internt som bland medborgarna.
Forskarna drar också slutsatsen att olika kommuner har olika förutsättningar för sin klimatkommunikation. Små kommuner behöver mer kompetens och resurser för att kommunicera sitt klimatarbete på bästa sätt. I medelstora kommuner är det lättare för hållbarhetsstrateger och kommunikatörer att samverka, medan stora kommuner har utmaningar med den interna samordningen.
En tredje slutsats är att klimatkommunikationen fungerar bäst om den går parallellt med andra aktiviteter inom kommunen.
– Det handlar om att samordna klimatkommunikationen med andra prioriterade områden inom kommunen. Det kan exempelvis handla om att koppla ihop klimat- och miljöfrågan med stadsplanering, eller i insatser som riktar sig mot ungdomar, säger Kristina Jämtelid.
Tips på mer effektiv klimatkommunikation
Projektet har pågått under hösten 2023 och våren 2024. Sex kommuner: Sundsvall, Örnsköldsvik, Härnösand, Sollefteå, Nordanstig och Ånge, har deltagit i intervjuer, fokusgrupper och workshops. Parallellt med det har forskarna inventerat vetenskap och litteratur inom området. Arbetet har också resulterat i tio rekommendationer om hur kommuner kan klimatkommunicera på ett effektivt sätt.
– Det är en jätteviktig fråga för hela samhället. Kommunerna har en viktig roll att engagera internt, men också externt till medborgarna kring hållbarhetsarbetet. Vår förhoppning är att det här ska bli ett stöd i det arbetet, avslutar Kristina Jämtelid.
Fakta
10 tips för effektiv klimatkommunikation
1.Knyt an till det lokala. Bygg på platsidentiteten och formulera lokalt
anpassade budskap.
2.Hitta ambassadörer. Identifiera och engagera nyckelpersoner både
extern och internt.
3.Gör klimatförändringen konkret. Arbeta med metaforer, exempel och
gestaltningar.
4.Var positiv. Undvik rädsla, skuld och skam.
5.Hitta bilder som visar lösningar. Motiv som ger framtidstro skapar engagemang.
6.Använd infografik. Visualisera data, begrepp eller processer.
7.Visa på vetenskaplig enighet. ”Go back to basics” när du kommunicerar fakta.
8.Skapa gemensamma upplevelser. Främja dialog och väck tankar genom event.
9.Utgå från både delarna och helheten. Koppla ihop individuella insatser med större mål.
10.Tänk på din mottagare. Sträva efter att målgruppsanpassa din kommunikation.