Redan från årsskiftet kommer två tredjedelar av landets kommuner att välja tjänste- och förmånsbilar som uppfyller de nya kraven för miljöbilar. Det visar en undersökning som Gröna Bilister genomfört. Det är en viktig signal, menar Mattias Goldman på Gröna Bilister, eftersom kommunerna spelar en viktig roll i att få igång miljöbilsförsäljningen.
– Kommunerna bereder väg för en ny miljöbilsboom, nu med de skärpta kriterierna. De flesta inför de skärpta kriterierna direkt, och många lägger till krav på förnybara drivmedel och säkerhetskrav, säger Mattias Goldmann.
Gröna Bilisters sammanställning visar att närmare femtio bilmodeller redan nu uppfyller den kommande, skärpta miljöbilsdefinitionen. Gasbilarna är flest, men också etanolbilar, elbilar, laddhybrider, hybrider, diesel- och bensinbilar uppfyller kraven. Här finns också sjusitsiga och fyrhjulsdrivna bilar, och nästan alla modellerna uppfyller högsta säkerhetskrav.
Gröna Bilister är dock kritiska till att miljöbilsdefinitionen endast omfattar klimatpåverkan och alltså inte andra miljö- och hälsopåverkande utsläpp, att inga säkerhetskrav ställs och att bilen får släppa ut mer ju tyngre den är.
– Bilen gör inte större nytta ju tyngre den är och därför är det korkat att låta de tyngsta bilarna släppa ut mest. Det innebär också att en del riktigt snåla, smarta bilar inte godkänns eftersom de är för lätta. Det blir löjeväckande, säger Mattias Goldmann.
Nästa skärpning av definitionen är aviserad för 2016. Gröna Bilister uppmanar regeringen att tidigt slå fast vad som gäller då och hoppas att inga fossilbränsleberoende bilar kan uppfylla kraven som miljöbilar.