Giertz Vinimport har, tillsammans med SIK – Institutet för livsmedel och bioteknik, kartlagt hur mycket koldioxidutsläpp företagets vintransporter genererar.
– Som miljömedveten vinkonsument ska man både väga in hur vinet är producerat och hur det har forslats hit, uppger Björn Wittmark, miljöansvarig på Giertz Vinimport, i ett pressmeddelande.
Han konstaterar också att det inte är enbart avståndet till vingården som ska avgöra valet av vin.
Kartläggningens resultat, som beror både på ursprungsland och transportsätt, är uträknat i gram koldioxid per liter vin. Några exempel från kartläggningen visar på stora skillnader.
» Sydafrika, Kapprovinsen – kort lastbilstransport till hamnen, båt till Sverige: 140 gram
» Australien – kort lastbilstransport, mycket lång båttransport: 390 gram
» Båt från norra Spanien – kort lastbilstransport, båt till Sverige: 70 gram
Jämförelse lastbil–tåg:
» Lastbil från Sydfrankrike: 360 gram
» Lastbil och tåg från samma ort: 200 gram
Jämförelse Argentina–Frankrike:
» En lastbilstransport från Bourgogne i Frankrike och en transport från Argentina (lastbil/båt/järnväg) släpper ut ungefär lika mycket koldioxid, 320–340 gram, per liter vin.