Genom att bygga ut järnvägen går det att både minska klimatutsläppen och öka företagens möjligheter att anställa människor med rätt kompetens, samtidigt som människors möjligheter att få jobb förbättras genom att arbetsmarknadsregionerna vidgas. Dessutom underlättas industrins möjligheter att nå sina kunder. Detta sammantaget skapar tillväxt.
I dag bromsas utvecklingen mot större arbetsmarknadsregioner av kapacitetsbegränsningar på järnvägen och storstädernas vägnät. Trafikanalys har visat att den regionala tillgängligheten till och med försämrats. Byggande av infrastruktur behöver ses ur detta perspektiv, inte som en enskild kostnad i budgeten.
Järnvägstransporterna har ökat under en lång tid. Underhåll och nyinvesteringar har tyvärr inte hållit samma takt som trafikutvecklingen och bristerna i järnvägssystemet blir allt mer påtagliga.
Med de investeringar som ingår i Järnväg 2050 kommer restiderna minska, turtätheten öka och nya relationer som tidigare saknade järnvägskoppling tillkomma. Restiderna mellan Stockholm och Malmö och mellan Stockholm och Oslo kommer att halveras och mellan Umeå och Stockholm, liksom mellan Göteborg och Stockholm, kommer restiderna minskas med en tredjedel.
Investeringskostnaden beräknas till 12,5 miljarder per år utöver nationella planen. I dessa ingår kostnaderna för de planerade stambanorna mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö. Genom investeringarna i visionen kan resandet med järnväg öka med 200 procent och godstrafiken med 100 procent fram till år 2050.
Med dessa investeringar kommer klimatutsläppen att minska, människors möjligheter att få jobb att öka, liksom företagens möjligheter att rekrytera personer med rätt kompetens. Järnväg 2050 är vårt inspel till hur det fortsatta arbetet bör genomföras för att bygga det samhälle vi vill skapa och nå de mål vi vill uppnå.
publicerad 27 januari 2015
av
Lars Sandberg, utredare branschföreningen Tågoperatörerna