– Klimatet är en oerhört viktig fråga som påverkar människors livsstil, konsumtionsvanor och val av arbetsgivare, inte minst hos unga. En systematisk satsning på klimatarbete kommer att vara en förutsättning för de arbetsgivare som vill fånga upp unga talanger i framtiden, säger Mikael Jansson, vd på Manpower Group Sverige i en kommentar.
Yngre mest positiva till nuvarande arbetsgivare
Av undersökningen framgår även att yngre personer tillhör dem som är mest positiva till sin nuvarande arbetsgivares klimatarbete. Drygt två av tre yngre respondenter – 70 procent – ger betyget ganska eller mycket bra för arbetsgivarens klimatarbete 2021. 2019 var motsvarande siffra 65 procent.
– Pandemiåret har drivit på för digitala arbetsformer och minskat vårt resande, vilket sannolikt har varit positivt för klimatet. Nu har Sveriges arbetsgivare en möjlighet att fortsätta på den inslagna vägen, ta vara på medarbetarnas klimatintresse och samtidigt stärka den interna stoltheten på företaget, säger Mikael Jansson.
Undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Manpower Group under februari till mars 2021. 2 858 personer deltog i undersökningen.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få de viktigaste uppdateringarna och inspiration direkt i mejlen helt kostnadsfritt.
publicerad 11 augusti 2021