Fyra av tio svenskar planerar att ställa om sina liv för klimatets skull redan under 2024. Det visar en ny Kantar Media-undersökning som PwC låtit göra. Av de 1062 svenskar mellan 18 och 79 år om vill ändra sitt beteende i år vill flest, 54 procent, minska sitt matsvinn. På andra plats på förbättringslisten kommer minskad konsumtion av kläder, möbler och hemelektronik, 46 procent. Andra klimatvänliga förändringar som utlovas är minskad elförbrukning i bostaden, 41 procent, äta mer vegetariskt, 39 procent och att handla mer second hand, 38 procent.
Bland de tillfrågade svenskarna var kvinnor mer benägna än män att minska sitt matsvinn, 60 procent. Mest förändringsbenägna var yngre personer mellan 18 och 29 år där 49 procent av de tillfrågade planerade att ställa om sina liv.
Det finns enligt undersökningen en stark vilja bland svenska folket, 66 procent, att näringslivet ska ta större ansvar för klimatet. Den åsikten är starkast bland kvinnor, 76 procent, och unga 72 procent.
Topplista – här gör svenskarna klimatvänliga förändringar (andel i procent)
- Minska mitt matsvinn – 54 procent
- Dra ner på köp av kläder, möbler och hemelektronik – 46 procent
- Minska elförbrukningen i bostaden – 41 procent
- Äta mer vegetariskt – 39 procent
- Handla mer second hand – 38 procent