Erik Hellström, reglertekniker och doktorand i fordonssystem vid Linköpings universitet, har skapat en intelligent farthållare, så kallad look-ahead control. Det innebär att en digital karta ger information om vägens topografi och en GPS ger bilens aktuella position, samtidigt som en givare ombord registrerar hastighet och växelläge. Utifrån datan utför systemet beräknar kontinuerligt och ger instruktioner till motor, växellåda och bromsar. Föraren behöver bara hålla i ratten.
– Att förutsäga hur fordonet ska röra sig i en nära framtid med minimal bränsleåtgång är ett komplext optimeringsproblem. Växlingarna är det svåraste momentet medan den största vinsten ligger i att undvika inbromsningar, säger Erik Hellström som nu lägger fram sin doktorsavhandling.
Systemet utvecklades i simulerad trafik på svenska och tyska vägar och i studier på en ny lastbil på 40 ton minskade bränsleförbrukningen med 3,5 procent jämfört med ett standardutrustat fordon. För en tung lastbil med en körtsträcka på 150 000 kilometer, genomsnittet i EU, motsvarar det 1 7000 liter diesel per år.