I skrivande stund, drygt två veckor innan riksdagsvalet, kan konstateras att valet i mycket liten grad handlat om miljöfrågor. Trots höga bensinpriser som allt mer påtagligt signalerar att världens oljeproduktion inom en inte så långt bort liggande framtid nått sin topp, så vill det inte riktigt ta sig. Visst har den borgerliga alliansen kommit med en gemensam miljöpolitik och visst har de höga energipriserna diskuterats. Men någon verklig framtidsdebatt har inte kommit igång och det ser bokstavligen rätt tunt ut när det gäller miljönyheter i den politiska sfären.
Ändå har kommissionen mot oljeberoende, som tillsattes i december förra året, nu presenterat hur Sverige ska bryta sitt oljeberoende. Det handlar mycket om att minska beroende av oljebaserade bränslen och driva på utvecklingen mot förnybar energi. Transporter utgör här ett viktigt område där kommissionen har som mål att minska användningen av bensin och diesel i vägtransporterna med mellan 40 och 50 procent till 2020. Bland annat föreslår man en ökad produktion av drivmedel från det svenska skogs- och jordbruket, exempelvis etanol och biogas.