Ikea toppar listan över vilka varumärken svenskarna tycker är mest hållbara. På andra plats kommer Änglamark och trea är Lantmännen. Bakom topplistan finns enkätsvar från 18 600 personer, som bedömt rankat varumärket utifrån miljö och social hållbarhet. Miljö & Utveckling frågade Ikea Sveriges hållbarhetschef Jonas Carlehed om vad som är hemligheten bakom förstaplatsen.
– Vi har en stor förmån att kunna nå ut till de många människorna i Sverige eftersom vi har nästan 140 miljoner besökare i våra varuhus och på webben, säger han.
– Jag hoppas också att det syns att vi satsar stort för att inspirera och göra det möjligt för våra kunder att leva ett mer hälsosamt och hållbart liv hemma.
Budskapet har nått konsumenterna
Uppenbarligen har satsningarna nått fram till konsumenterna på bred front. Utmärkelsen är viktig för Ikeas medarbetare, menar Jonas Carlehed.
– Det motiverar och engagerar alla oss som medarbetare på Ikea att fortsätta öka takten i vårt hållbarhetsarbete, säger han.
Erik Hedén, grundare av Sustainable Brand Index, har analyserat de data som ligger bakom utmärkelsen. Han säger så här om årets vinnare:
– Tro det eller ej så är Ikea i år starkast inom ”hållbara material” i sina produkter och ”livslängd och kvalitet”. Saker som tidigare har varit ganska avlägset för konsumenterna vad gäller just Ikea. Här har man lyckats övertyga bra. Man har också verkligen lyckats vända sin storlek till något positivt då folk numera upplever att Ikea verkligen försöker bli bättre och mer hållbara, och att de tack vare sin storlek kan åstadkomma stor skillnad. En imponerande resa.
Intresset för hållbarhet ökar
Förutom att kora de bästa varumärkena ur hållbarhetsperspektiv, gör Sustainable Brand Index även undersökningar om attityder i olika hållbarhetsfrågor. Företaget har växt successivt, och presenterar nu studier i fem europeiska länder med totalt 50 000 respondenter. Kurvorna pekar stadigt uppåt vad gäller konsumenters intresse för hållbarhet, inte bara i Sverige.
– Den övergripande största förändringen är att alla indikatorer kring intresse för hållbarhet har ökat kraftigt sedan förra året. Folk pratar mer om hållbarhet, det påverkar köpbeslutet i större utsträckning, med mera. Det är det stora fokuset på klimat i samhällsdebatten som har drivit detta och vi ser inte att det skulle avta, säger Erik Hedén.
– Vi kan också se att det börjar ta rejäl fart i våra grannländer, inte minst Norge, som noterar toppnoteringar på i stort sett alla indikatorer kring intresse för hållbarhet. Finland går också förbi Sverige i andelen konsumenter som diskuterar hållbarhetsfrågor, det är första gången någonsin som Sverige inte ligger etta inom det.
Kan ni se någon skillnad på hur människor ser på klimatkrisen?
– Vi kan konstatera att en klart större andel av befolkningen numera förstår klimatproblematiken och att det är allvarligt. Det är den enskilt viktigaste frågan just nu som driver på intresset för hållbarhet överlag.
– Sedan kan vi tydligt sett att det också beror på att det är en fråga som förenar snarare än polariserar. De senaste två-tre åren har det varit större fokus på samhällsutmaningar som invandring, integration och liknande. Frågor som polariserar och är känsliga i Sverige. Det gjorde länge att hållbarhetsfokus i samhället stod och stampade lite. Men med klimatkrisen har vi hittat något att samlas kring, oavsett vilken syn man har på andra frågor, säger Erik Hedén.
Tio i topp: Här är Sveriges tio högst hållbarhetsrankade varumärken 2019
1. Ikea
2. Änglamark
3. Lantmännen
4. Coop
5. Ica
6. Apoteket
7. Kung Markatta
8. SJ
9. Arla
10. Saltå Kvarn
Källa: SB Index