nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Ikea lanserar en uppdaterad version av sin globala hållbarhetsstrategi.

Ikea lanserar uppdaterad hållbarhetsstrategi

2012 kom Ikeas förra strategi för ökad hållbarhet. Nu är det dags för en uppdaterad version, och företaget har höjt ambitionsnivån bland annat vad gäller transporter och klimatutsläpp.

  • Annons 1

Nyligen lanserades Ikeas nya hållbarhetsstrategi: People and Planet Positive. I svensk översättning innebär det att företaget ska ha en positiv påverkan på människor och miljö. Målsnöret är 2030, och bland annat vill företaget att samtliga produkter som då designas ska utformas enligt cirkulära principer med målsättningen att endast använda förnybart och återvunnet material.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef Ikea Sverige. Foto: Ikea

– För många av målen gäller att ambitionen är klar men att vi däremot inte har alla lösningar. Vi vill ändå sätta ambitiösa mål eftersom det kommer att skapa förutsättningar för innovation, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Global strategi

Strategin är global och gäller i hela värdekedjan. Samtliga Ikea retail-verksamheter omfattas. Den största franchisetagaren, Ikeakoncernen, gör vissa åtaganden utöver strategin. Ikeakoncernen står för ungefär 90 % av den verksamhet som bedrivs under varumärket Ikea.

Ett av målen gäller engångsartiklar av plast. Där är målet att de ska bort ur heminredningssortimentet och från alla medarbetar- och kundrestauranger.

Ett annat mål är att delar av företagets transporter ska vara utsläppsfria senast 2025. Det gäller persontransporter inom Ikeakoncernen, till exempel tjänstebilar, och hemleveranser av varor. Däremot omfattas ej tunga transporter.

– Inom det globala initiativet EV100 har vi skrivit på att vi ska elektrifiera alla våra hemleveranser och företagsbilar till 2030. Nu tidigarelägger vi till 2025 för den här delen, säger Jonas Carlehed.

Råvarorna viktiga – och svåra

Varutransporterna står för ungefär 4 procent av Ikeas totala fotavtryck, enligt företagets rapport, och en del av det är tunga transporter. Den största delen av fotavtrycket kommer från råvarorna.

– 40 procent av vårt fotavtryck ligger i råvarorna. Det ligger förstås längre ifrån vår påverkanscirkel, men ingår ändå i våra mål. De har en stor, indirekt påverkan på klimatutsläppen och vi kommer att gå mot förnybart och återvunnet material, säger Jonas Carlehed.

Läs mer: Ikeas möbler ska användas längre

Ikea vill också påverka hur varorna används, och vad som händer när de använts klart. Därför har man under året testat en del nya idéer, till exempel att låta kunder sälja sina begagnade Ikeamöbler i vissa varuhus.

Bara förnybar energi

När det gäller utsläppen av klimatgaser har företaget åtagit sig att följa Parisavtalet. Bland annat ska klimat-fotavtrycket inom Ikeakoncernen minska med 80 % år 2030 jämfört med 2016 och all köpt och använd energi ska vara förnybar. Utsläppen av växthusgaser ska minska med 15 % för hela värdekedjan, jämfört med 2016. Företaget ska också kompensera sina utsläpp genom infångning av koldioxid och att till exempel binda koldioxid i nyplanterad skog.

– Vi kommer att minska koldioxidutsläppen trots att vi planerar en stor tillväxt. Vi kommer trots allt att släppa ut koldioxid, men i linje med de vetenskapligt fastställda målen för Parisavtalet, säger Jonas Carlehed.

Läs mer: Ikea bäst i världen på hållbar bomull

Strategin går att ladda ner här.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4