Företaget har som mål att 100 procent av all energi som används inom företaget ska vara förnybar år 2020. Idag är det redan 80 procent. All bomull som används är redan underkastad olika krav på hållbarhet. Nu gäller det också att få kunder att använda sakerna längre, återanvända och återvinna.
– Vi får in 900 miljoner personer i våra varuhus, konstaterar Evamaria Rönnegård.
Billigt är bra
Att företaget säljer billigt gör att hållbarhetstänkandet kan spridas till fler, enligt företaget. Och massproduktion betyder att de resurssnåla metoderna kan finslipas desto bättre.
De tillyxade stolarna som ser ut att komma direkt från skogen är massproducerade de också. De levereras i platta paket men när de väl skruvats ihop står de tungt, stadig och förhoppningsvis länge. De kan målas, oljas och nötas på i åratal. Det grova träet och känslan av hantverk ska göra köparen så förtjust att den vill ha kvar möbeln länge.
Med på pressvisningen finns också något som kan vara såväl en soffa i olika varianter som en enkel säng. Möbeln ska kunna användas i flera hem och formas om när behoven förändras. Den ska kunna ”hackas”, vilket är ordet som Ikeas företrädare använder om beteendet att kunder själva påverkar möblerna. Det ökar livslängden.
Inte skräp
Företaget återvinner själv material. Under visningen visar produktutvecklaren Anna Granath köksluckor med snygg sidenmatt yta. Det silkeslena kommer från pet-flaskor, tolv stycken per kökslucka.
– En pet-flaska är inte skräp, konstaterar Anna Granath.
publicerad 9 februari 2018