Hårdare lagtag ska leda till skärpning

Kommuner och länsstyrelser är övervägande positiva till miljösanktionsavgifter. Det visar intervjuer med ett 30-tal tillsynsmyndigheter som Naturvårdsverket låtit genomföra. Sedan 2000 har antalet beslut om sanktioner mer än halverats, vilket främst sägs bero på bättre lagefterlevnad.

Hårdare lagtag ska leda till skärpning

Av de intervjuade tillsynsmyndigheterna är näst intill alla, 28 av 31, övervägande positiva till miljösanktionsavgifter, MSA. Instrumentet ger en extra tyngd i arbetet och leder också till bättre lagefterlevnad.

Snabbare reaktioner

– Tidigare kunde man bara göra en anmälan till polis eller åklagare och ofta ledde det aldrig till någon sanktion, säger Björn Pettersson på Naturvårdsverket. När tillsynsmyndigheterna nu själva kan besluta om sanktioner blir reaktionen på en överträdelse mycket snabbare. Dessutom blir de preventiva effekterna större.

Företagen lär sig med andra ord att om de inte kommer in med sin miljörapport i tid så åker de på en avgift.

Fått upp ögonen

Det område som dominerar när det gäller antal beslutade MSA är köldmediakungörelsen och då handlar de framför allt om försenade köldmediarapporter. 2003 stod de för 62 procent av samtliga beslutatde avgifter, men även här ser man en tydligt nedgång. Mellan åren 2000 och 2003 har antalet minskat från 1 700 till 600.

Totalt sett har också antalet utdömda MSA mer än halverats sedan 2000. Det är bara inom ett område som det skett en ökning. Det är vid utebliven tillståndsansökan eller anmälan av verksamhet. Björn Pettersson tror att det kan bero på att kommunerna fått upp ögonen för att överträdelser inom detta område medför MSA, men också att det kan handla om okunskap bland de som startar en ny verksamhet.

– Det är inte bara stora miljöfarliga verksamheter, utan även verksamheter där man bedriver så kallad hygienisk behandling, till exempel hårfriseringar, som måste anmäla verksamheten innan den tas i bruk, förklarar han. Här har miljösanktionsavgifter ännu inte samma förebyggande effekt eftersom det handlar om en ny verksamhet.

Politiskt känsligt

Det finns också en tydlig skillnad mellan stora och små kommuner. De små fattar i genomsnitt färre antal MSA-beslut per invånare än större kommuner. Flera av de tillfrågade små kommunerna förklarar detta med att de satsat på förebyggande information, men i undersökningen framgår också att det kan vara mer politiskt känsligt att besluta om MSA i en mindre kommun.

– Den enskilde inspektören känner kanske ett större tryck både från politiker och näringsliv i den lilla kommunen och har därför svårare att besluta om sanktioner. Men det är mycket svårt att säga något generellt utifrån de 31 intervjuer som är gjorda. Hur det ser ut i det enskilda fallet kan vi egentligen inte säga något om, betonar Björn Pettersson.

Risk för dubbla straff

Det som framför allt upplevs som negativt med MSA är risken för dubbla sanktioner. Ett företag som utdömts MSA kan alltså även bli dömd i en rättslig process.

– Miljöbalkskommittén har föreslagit att skilja på miljösanktionsavgifter och straffsanktioner ytterligare, så att mindre allvarliga överträdelser endast straffas med miljösanktionsavgifter, säger Björn Pettersson.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste