”Höganäs AB har på ett imponerande sätt tagit sig an den svåra utmaningen att röra sig bort från den fossila grundråvaran. Genom en tydlig inriktning på hållbar innovation och banbrytande forskning för att ersätta det fossila kolet med biokol, har företaget visat ett enastående ledarskap inom metallpulverindustrin”.
Så lyder en del av juryns motivering till vinnaren av Miljöstrategipriset 2024, som går till det metallpulvertillverkaren Höganäs AB. Prisutdelningen genomfördes på konferensen Arena Hållbarhet efter att juryn noggrant gått igenom ett stort antal kvalificerade bidrag och en stenhård konkurrensen.
Vid prisutdelningen var Ann Wulf, som arbetar med företagets hållbarhetskommunikation, på plats för att motta priset. Företagets hållbarhetschef Catharina Nordeman fick förhinder och kunde inte delta på plats, men berättade från distans om vad priset betyder, hur företaget arbetat och vad deras nästa steg i hållbarhetsarbetet är.
Ni har precis vunnit Miljöstrategipriset 2024! Stort grattis, vad betyder det för er?
– Vi är oerhört stolta och glada över det här priset som är ett erkännande av hela organisationens insatser och vad vi har åstadkommit tillsammans. Det ger oss extra energi att arbeta vidare, säger företagets hållbarhetschef Catharina Nordeman.
Hon berättar att Höganäs AB har en historisk tradition att arbeta systematiskt med miljöfrågor och energieffektivisering, men att de 2016 började arbeta bredare med hållbarhet och formulerade sin hållbarhetsagenda. Den omfattade energi, klimat, hållbara erbjudanden, samhällen och partnerskap, arbetsmiljö och framtidssäkrad verksamhet.
– Grunden var att vi skulle sträva efter att bli ett hållbart företag, eller snarare riktmärket för hållbarhet inom stålindustrin.
År 2018 publicerade företaget sin första publika hållbarhetsredovisning och 2021 beslutade dem om sin klimatfärdplan som därefter förfinats, detaljerats och accelererats.
– Sedan dess har vårt hållbarhetsarbete mognat ytterligare, fått en ännu tydligare struktur och vi har accelererat våra ambitioner. Dessutom är hållbarhetsarbetet integrerat i vår strategi och affärsplan, berättar Catharina Nordeman.
Fakta
Catharina Nordemans 3 råd till andra som siktar mot att vinna Miljöstrategipriset
- Skapa tydlighet om vad vi vill uppnå och varför så att det blir konkret för alla och involvera ledning och medarbetare så att alla internt är med på resan.
- Se till att hållbarhet och affärsstrategi går hand i hand med varandra.
- Kommunicera transparent om era framsteg och utmaningar för att få med er kunder, leverantörer, medarbetare och ledning.
Ett kriterium för att kunna vinna Miljöstrategipriset är att man ska ha integrerat klimatomställningen i sin affärsstrategi, vilket ni har gjort. Hur ser det ut hos er?
– I vår strategi och affärsplan med tillhörande klimatfärdplan är det tydligt att hållbarhet är en av de viktigaste prioriteringarna för företaget och vår ambition är att bli den globalt föredragna partnern för pulvermaterial. För att bidra till klimatomställningen och möta våra kunders ambitioner har Höganäs ett tydligt fokus på att utveckla produkter som bidrar till samhällets omställning samt att ställa om den egna produktionen för att nå netto noll klimatpåverkan.
Ni blev först ut inom metallpulverindustrin att få era klimatmål godkända av SBTi. Hur var det?
– Det svåraste var själva valideringsprocessen som innebar mycket arbete med att visa data, planer och aktiviteter samt att svara på en stor mängd följdfrågor. SBTi är noggranna vilket vi verkligen uppskattar, det ska inte vara enkelt att få en sådan validering.
Ni har målet om att nå netto-noll klimatutsläpp i den egna produktionen till 2030, och i värdekedjan till 2037. Det är tuffa mål inom en svår bransch. Kommer ni att lyckas, och vad krävs för att nå dit?
– Ja det är en väldigt hög ambitionsnivå och vi har en klimatfärdplan som tydligt pekar ut riktningen och vilka åtgärder vi ska genomföra, så vi arbetar intensivt för att klara det.
Vårt interna mål för 2023 var att alla produktionsanläggningar runt om i världen skulle köpa in fossilfri el. I vissa länder är det stora utmaningar att få tillgång till fossilfri el, vilket inneburit att vi exempelvis själva investerat i vindkraft i Indien och solceller i fler andra länder, säger Catharina Nordeman.
En annan stor utmaning, som företaget arbetar med i Sverige, säger hon är att ersätta fossilt kol och fossil naturgas med förnybara alternativ. För att lyckas driver företaget egen forskning och utveckling gällande biokol och har genomfört storskaliga tester som visat att det är möjligt att ersätta 20 procent av det fossila kolet med förnybart.
Nästa steg enligt Catharina Nordeman är att bygga upp leverantörskedjorna för att kunna ersätta det fossila kolet mot 100 procent biokol. Ytterligare en utmaning för den svenska verksamheten säger hon är att de behöver tillgång till både biogas och el för att ersätta fossil naturgas samt för att elektrifiera våra tillverkningsprocesser.
– Vi arbetar strukturerat och betar av aktivitet efter aktivitet i vår klimatfärdplan för att lyckas. Våra absoluta utsläpp har minskat med 46 procent i scope 1 och 2 sedan 2018 och 25 procent i scope 3.
Vad har varit det viktigaste i ert hållbarhetsarbete?
– En avgörande faktor för vårt framgångsrika hållbarhetsarbete är att hållbarhet är en prioriterad del i vår strategi och i vår affär. Det betyder mycket att vi har starkt stöd från både ägare och ledning och dessutom är våra medarbetares engagemang otroligt viktigt för att kunna genomföra våra ambitioner. Utöver det behövs ambitiösa mål, aktiviteter, uppföljning och transparent kommunikation för att skapa engagemang och förståelse för vad vi vill uppnå.
Vad är det nästa steget i er hållbarhetsresa?
– Just nu har vi fokus på att implementera CSRD och ur det arbetet kommer det att utkristalliseras vilka prioriteringar som kommer att gälla de närmaste 3 till 5 åren. Biodiversitet är ett område vi redan nu ser att vi behöver fokusera på.