Nästan 400 företag får högsta betyg i CDP:s årliga klimatrankning. 11 av företagen är svenska eller har stark koppling till Sverige. CDP är en global ideell organisation för miljörapportering och betygen sätts årligen och baseras på företagsrapportering om klimatförändringar, skogar och vattensäkerhet.
CDP konstaterar att miljöfrågor är sammanlänkade och måste hanteras tillsammans, men endast 10 av de mer än 2 300 företagen som uppmanades att rapportera mot alla tre frågeformulären fick ett det allra högsta betyget – trippel A. Inget svenskt företag fick mer än ett A. Tio av de svenska företagen fick A-betyg för sin klimatrapportering medan ett företag fick A för sin skogsrapportering.
Drivs på av lagstiftning
Bolagens hållbarhetsrapportering ökade med 24 procent under 2023, medan antalet A-listföretag endast ökade med 14 procent. CDP konstaterar obligatorisk hållbarhetsredovisning, som införs i flera delar av värdlen, är en viktig drivkraft bakom ökningen. Man konstaterar också att de bolag som får A i betyg är bättre förberätta på att möta de nya lagkraven.
– Ett hjärtligt grattis till årets A-lista. Eftersom CDP kontinuerligt höjer ribban för vad som representerar miljöledarskap, så borde egentligen alla företags insatser firas. Därmed inte sagt att företagen är klara. Det har aldrig varit viktigare att företagens ambitioner ökar när det gäller åtgärder för klimat och natur, säger CDP:s vd Sherry Madera i en kommentar.
De svenska eller svenskrelaterade företag som fick A-betyg för sitt klimatarbete är ABB, Electrolux, Essity, Holmen, Skanska, SKF, Tele2, Vattenfall, Volvo Car och Midsona. TetraPak – fick ett A-betyg för sin redovisning av skogsåtgärder.
Flera utspel från svenska A-företag
Tele2 är ett av alla företag som i dag väljer att kommunicera sina betyg på CDP:s lista.
– Vi är mycket stolta över att för andra året i rad placeras på CDP:s A-lista för och att vårt arbete för klimatåtgärder och transparens fortsätter att få internationellt erkännande. Med vår ambition att vara ledande inom hållbarhet är CDP:s A-rankning också ett bevis på att vi rör oss i rätt riktning. Det är också inspirerande att se en betydande ökning av antalet företag som i år ansluter sig till CDP:s globala klimatrörelse, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2, i en kommentar.
Också SKF berättar om sin placering på A-listan.
– Det är ett bevis på vårt starka engagemang när det gäller att minska klimatpåverkan, både i den egna verksamheten och i hela värdekedjan. Det här är en viktig milstolpe för oss, men vi måste göra ännu mer för att fortsätta omställningen mot en bättre framtid, säger Magnus Rosén, hållbarhetschef på SKF.