Han vill minska bilarnas bränsleförbrukning

Christopher Cameron, forskare vid KTH har lyckats minska vikten på ett biltak med 80 procent. Resultat: En omfattande minskning av bränsleförbrukningen.

Han vill minska bilarnas bränsleförbrukning

Syftet med det KTH-baserade forskningsprojektet har varit att ta fram designmetoder för att bygga framtidens bilar med förbättrad ekologisk och ekonomisk prestanda.

Christopher Cameron har ännu inte några exakta siffror om vad det nya biltaket genererar i minskad bränsleåtgång, men det är ingen liten reduktion han talar om. Exempelvis så ger en minskning om 10 procent av en bils vikt en minskning om 7 procent i bränsleförbrukning. Om sedan designen kan appliceras på hela bilden, vilket inte är omöjligt, blir vinsten ännu större.

– Om vi minskar strukturens vikt kanske vi inte behöver en lika stor motor, bromsarna behöver inte bromsa en lika tung bil vilket kan bidra till att även de kan göras mindre, etcetera. Det kan innebära att man ytterligare kan reducera strukturens vikt. Det blir en positiv viktminimeringsspiral, konstaterar Christopher Cameron.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.