I juni kom Vägverket med ett förslag på ny miljöbilsdefintion som förutom de alternativa bränslena också innefattar bränslesnåla bensin- och dieselbilar. Definitionen ställer även krav på utsläpp av växthusgaser och energieffektivitet. Nu har regeringen beslutat att införa den nya definitionen i förordningen om myndigheters inköp och leasing av miljöbilar. Regeringens beslut gäller dock endast personbilar, till skillnad från Vägverkets förslag som även innehöll krav för minibussar. Det beror främst på att det inte finns någon minibussmodell på marknaden som klarar kraven.
Snålare bilar prioriteras
Ett grundkrav vad gäller utsläpp är att bilarna klarar miljöklass 2005. För bensin- och dieselbilar är utsläppsgränsen för koldioxid satt till 120 gram per kilometer. Det motsvarar en mycket låg bränsleförbrukning, cirka 5 liter bensin eller 4,5 liter diesel per 100 kilometer. Dessutom får dieslar inte släppa ut mer än 5 mg partiklar per kilometer. Bilar som drivs med förnybara bränslen tillåts ha en bränsleförbrukning som motsvarar 9,2 liter bensin per 100 kilometer.
Ändringarna innebär också en ökning av miljöbilsinköpen. Minst 75 procent av de bilar som köps in eller leasas under ett år måste vara miljöbilar. Det är en ökning med 25 procent jämfört med i dag.