
Rapporten Tomorrow’s Value Rating 2014 utvärderar hur väl företagen förstår risker och möjligheter i den omgivning de befinner sig i och hur väl förberedda de är på att skapa värde i framtidens affärsklimat. För andra året i rad rankas Unilever som nummer ett på denna lista. Holcim, Intel och Nestlé följer på en delad andra plats.
Men även om rapporten visar på många goda exempel för ett hållbart arbete, så visar den även på att det finns många problem som företagen idag inte tar på tillräckligt stort allvar.
– Det blir allt mer tydligt att det globala samhället och den globala ekonomin har nått sin gräns för det som kan ses som traditionell tillväxt. Tyvärr är det bara en handfull av de största företagen i TVR som verkar vara tillräckligt förberedda på det paradigmskifte vi står inför, säger Jon Woodhead, Business Development Manager på DNV GL Business Assurance som står bakom rapporten.
Undersökningen visar att majoriteten av de 45 företagen som är med i studien jobbar för att integrera hållbarhet i sina affärsstrategier. Men det få som använder det som hävstång för att växa. Enbart hälften av företagen har exempelvis meningsfulla så kallade Smarta mål gentemot väsentlighetsfrågor. Dessutom misslyckas många fortfarande med att integrera risker och möjligheter i hållbarhetsfrågor i sina riskkalkyler.