nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Det ska bli lättare att åka tåg i Europa. FOTO: Shutterstock

Europa får gemensamt järnvägsnät

EU-länderna har lyckats enas om att slopa en mängd nationella regler för att skapa ett järnvägsnät som omfattar hela Europa.

  • Annons 1

Europaparlamentet röstade idag för en ny lagstiftning, som ska leda till att tiotusentals nationella regler kommer att harmoniseras och en gemensam järnvägsstandard skapas.

Den Europeiska järnvägsbyrån ska också ges ökade befogenheter att utfärda tillstånd för hela EU när det gäller järnvägsfordon och säkerhetsintyg till järnvägsföretag.

Europaparlamentarikern Peter Eriksson (MP) välkomnar dagens beslut.

– Det här öppnar dörrarna för helt nya möjligheter för järnvägsnätet. De utdragna och dyra tillståndsprocesserna förkortas. Järnvägsvagnar som passerar de europeiska gränserna behöver inte längre få tillstånd av alla länder de passerar, utan det räcker med ett enda tillstånd, säger han.

Med de nya reglerna förväntas byråkrati och kostnader minska, och göra det billigare för svenska företag att exportera varor till Europa.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Ny plan för att förbättra EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel

Europaparlamentet ska förbättra förtroendet för EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel. Parlamentet har bland annat enats om att allmänheten måste ha tillgång till de studier som används i processen med att godkänna bekämpningsmedel.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Sverige kan bli det klimatmässiga föredöme som omvärlden behöver”

Mattias Goldmann om 73-punktsöverenskommelsen:

Förutsättningarna för att nå klimatmålen till år 2030 förbättras kraftigt med 73-punktsöverenskommelsen mellan socialdemokraterna, centerpartiet, liberalerna och miljöpartiet. Men de viktigaste punkterna behöver konkretiseras och utformas så att de ger maximal klimatnytta, skriver Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.