Under det senaste året har 23 vätgasprojekt i elva länder antingen avbrutits eller försenats, motsvarande en kapacitet på ungefär 20 procent av den totala pipelinekapaciteten. Detta enligt en sammanställning av Westwood Global Energy Group.
En femtedel av vätgasprojekten stoppade – trots miljardinvesteringar från EU
Energi Många vätgasprojekt i Europa har stoppats eller lagts på is på grund av bristande lönsamhet. Detta trots stora investeringar i sektorn från EU.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Motgången kommer trots stora investeringar i sektorn. EU:s innovationsfond och IPCEI, Viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse, har exempelvis avsatt sammanlagt 265 miljarder kronor för vätgasprojekt.
De främsta orsakerna bakom dessa avbrutna projekt är höga kostnader och finansieringssvårigheter. Exempelvis har Norge förlorat mer kapacitet än vad landet har kvar i sin pipeline, med över 10 gigawatt i avbrutna projekt. Ett av de mest framträdande fallen är Equinors CCS-stödda vätgasprojekt, vars kostnader i ”tiotals miljarder euro” gjorde det ekonomiskt ohållbart.
En annan betydande utmaning är otillräcklig efterfrågan. Särskilt i sektorer som hållbart flygbränsle, SAF har brist på långsiktiga köpare och höga priser lett till att projekt i Sverige ställts in. Detta trots bindande EU-direktiv som RED III och ReFuel EU – Aviation för att öka användningen av SAF, finns det fortfarande inga tillräckliga incitament för att säkra tidiga investeringar.