”Data är den nya oljan”

Karriär Miljö & Utveckling frågar några av branschens hållbarhetschefer om vad de gör på jobbet. Möt Chiara Selvetti, hållbarhetschef på it-bolaget Atea.

”Data är den nya oljan”
Atea

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jobba på ett bolag som har en unik position på marknaden. Att vi är Nordens största leverantör av hårdvara och systemintegration samtidigt som vi har lokal närvaro på 35 platser öppnar möjligheter som kanske bara vi har i vår bransch. Och det gör jobbet väldigt roligt. När man har ett starkt grundläggande hållbarhetsarbete kan man lyfta blicken från compliance och börja utmana det som är möjligt. Och vi gör just det och höjer ribban för oss själva, våra kunder och branschen. It-branschen har stora möjligheter men också stora utmaningar, utmaningar som växer i takt med att IT:s hållbarhetspotential realiseras. Här känner jag att Atea verkligen kan vara med och förändra, säger Chiara Selvetti, hållbarhetschef på Atea.

Vilka är dina bästa verktyg i hållbarhetsarbetet?

– Att ha ledningsstöd är extremt viktigt, inte bara för att förankra arbetet utan också för att säkerställa hållbarhetsmål som både är ambitiösa och affärssmarta. Och det betyder i sin tur att mycket av mitt jobb handlar om att utnyttja den positiva energin och engagemanget som finns över allt i bolaget och kanalisera den till ett effektivt hållbarhetsprogram som gör nytta socialt, miljömässigt och för affären. Det handlar om att hålla riktningen och hjälpa andra att inse hur de kan bidra till att vi når dit.

Vilka verktyg saknar du mest?

– Data är den nya oljan som det sägs. Hållbarhetsdata är av varierande kvalitet, svåra att få – om man inte frågar rätt, och komplexa att hantera. Det finns gott om finpaketerade systemstöd på marknaden, men man måste investera mycket tid på att anpassa lösningar till de verkliga behoven. Vi har kommit en liten bit på vägen, men är inte i mål än.

Vilka utmaningar står du inför just nu?

– Atea har kommit en bra bit på sin hållbarhetsresa och just nu står vi inför en spännande diskussion kring vad vårt nästa steg blir och hur vi ska definiera våra hållbarhetsmål utifrån ett affärsstrategiskt perspektiv.  

– Förra året lanserade vi vårt initiativ Atea Sustainability Focus där vi samlar de nordiska it-köparnas röst och kommunicerar deras viktigaste prioriteringar till Responsible Business Alliance, it- och elektronikbranschens sammanslutning för ansvarsfulla leverantörsled. Nordiska it-köpare är de mest krävande i världen så vi har verkligen branschens öra. Atea Sustainability Focus fick en flygande start och nu ska vi ta det till nästa nivå. Engagera ännu fler som vill vara med och förflytta den globala it-branschen. 

När känner du att du verkligen åstadkommit något för miljön och klimatet?

– För Ateas del har vi ambitiösa mål gällande vår direkta påverkan och vi har kommit långt. Vi har levererat en minskning av koldioxidutsläpp på 42 procent per medarbetare. Men som för många andra företag, så är det viktigt att förstå och adressera den indirekta påverkan om man verkligen vill bidra vid övergången till en fossilfri värld, avslutar Chiara Selvetti.

Läs mer: ”Det är svårt att mäta och följa upp hållbarhetsarbetet”

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste