Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att Scandic har arbetat med hållbarhet i 25 år och att mitt uppdrag inte är att starta upp ett hållbarhetsarbetet. Jag kan istället fokusera på vilka initiativ vi ska ta för att bidra till en mer hållbar omvärld och bli ännu bättre på hållbarhetsfrågor. Jag tycker också det är väldigt kul att jag kan ”lobbyjobba” på vilket hotell som helst, och se vårt hållbarhetsarbete in action, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef på Scandic Hotels.
Vilka är dina bästa verktyg i hållbarhetsarbetet?
– Alla 17 000 medarbetare på Scandic som brinner för hållbarhet och vill att vi ska bli bättre hela tiden! Det verkligen flödar av kreativitet och idéer hos våra medarbetare – de är sannerligen mitt bästa verktyg. Men sedan är det givetvis också mitt nätverk av kunniga hållbarhetsmänniskor och den erfarenheten jag byggt upp under min tid på Electrolux. Det är kul att jobba med hållbarhet då alla vill åt samma håll och hjälper varandra, oavsett bransch.
Vilka verktyg saknar du mest?
– Jag skulle vilja ha fler sätt att involvera våra gäster i vårt hållbarhetsarbete, så att de kan hjälpa oss att bli ännu bättre när de bor eller har möten hos oss. Vi jobbar redan med våra företagskunder på att visa hur hållbara deras möten är, men jag vill utveckla det arbetet vidare. Annars tycker jag även som många andra i likvärdiga roller, att det är svårt att mäta och följa upp hållbarhetsarbetet.
Vilka utmaningar står du inför just nu?
– Vi har precis dragit igång vårt första Sustainability hackathon, en tävling över hela Scandic för att spåna nya hållbarhetsidéer. Jag ser fram emot att se vad våra medarbetare vill göra – utmaningen blir att satsa på rätt saker framåt där vi verkligen kan ha en påverkan och att kunna implementera idéerna i stor skala.
När känner du att du verkligen åstadkommit något för miljön och klimatet?
– Vi tar små steg framåt varje dag med våra olika projekt. När vi sedan implementerar sakerna i hela Scandickedjan med 280 hotell så kan vi ha en stor påverkan på både människor och miljö i rätt riktning. Då har vi verkligen lyckats! Nu senast har vi beslutat att sluta använda sugrör i plast, att sluta servera ägg från burhöns och lanserat en vegansk hamburgare. Och initiativen tar inte slut där, utan det kommer hända mycket framöver. Vi håller just nu på att sätta våra nya mål mot år 2030 och med dessa kommer vi utmana oss själva ännu mer.