Bilmotorer blir effektivare – men drar lika mycket bränsle

I en ny studie från Fysisk resursteori på Chalmers konstateras att två tredjedelar av de tekniska förbättringar som skett av bilen har, ur bränslesynpunkt, motverkats av ökad service och prestanda.

Studien omfattar nya bilar sålda i Sverige från 1985 till 2002. Under perioden har motorerna blivit effektivare, bland annat krävs mindre cylindervolym per hästkraft. Dessutom har design och däckutveckling gjort att luft- och rullmotstånd minskat.

Men bränsleförbrukningen har, trots effektivitetsförbättringarna, inte minskat. Det beror på att bilarna har blivit 20 procent tyngre och motorerna 38 procent starkare, samtidigt som accelerationstiden från 0 till 100 kilometer i timmen har minskat från 13 sekunder till 10.

Biltillverkarna skiljer sig åt, bland annat i hur man använder turboladdare.

– Det finns skillnader mellan till exempel Volvos och Saabs sätt att använda turboladdare. Eftersom Saab valt att inte öka effekten i motorerna har de lyckats minska cylindervolymen i sina bilar med 8 procent. Volvo har fortsatt öka hästkrafterna och därmed missat möjligheten att förändra storleken på motorerna, konstaterar Frances Sprei, rapportens huvudförfattare, i ett pressmeddelande.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter