Få branscher har en så direkt koppling mellan sitt miljöarbete och den ekonomiska vinningen som åkerinäringen. Förklaringen är naturligtvis att med effektivare motorer och bättre logistik så minskar bränsleförbrukningen i förhållande till transportarbetet, vilket ökar företagens marginaler. Detta ska också ställas mot det faktum att vägtransportsektorn står för en stor del av de miljöfarliga utsläppen till luften, och att miljöåtgärder inom sektorn därför får stort genomslag i exempelvis bättre luftkvalitet.
– Motorerna har blivit mycket renare den senaste 10-årsperioden, och de skadliga utsläppen har minskat kraftigt trots ett ökande transportarbete, berättar Mårten Johansson, teknisk chef på Svenska Åkeriförbundet.
Ny rapport
Det är han som hållit i arbetet med rapporten ”Framgångsrikt miljö- och trafiksäkerhetsarbete i Transportföretag”, där man bland annat pekar på de positiva effekterna av det miljöarbete som pågår i branschen och där det enda riktigt stora problemet är de ökande koldioxidutsläppen. I rapporten konstateras att om utsläppen från Euro 1-motorer 1990 var 100 procent, så har koldioxidutsläppen minskat till 19 procent, kolvätena till 28 procent, kväveoxiderna till 35 procent och partiklarna till 14 procent. Och det är en utveckling som fortsätter. Under resans gång har också Svenska Åkeriförbundet tagit fram olika hjälpmedel för att hjälpa åkeriföretagen att mäta sina utsläpp.
– Delvis beror de minskade utsläppen på att bränsleförbrukningen gått ner, exempelvis från sex liter per mil till 4,5 liter för ett 60-tons ekipage, säger Mårten Johansson.
Till den minskade bränsleförbrukningen bidrar även det faktum att många chaufförer fått träning i sparsam körning, något som kan spara 10 procent av bränslekostnaderna för ett fordon, eller 30 000 kronor per år.
Logistiken viktig
Förbättrad logistik är en annan mycket verksam åtgärd för att minska miljöbelastningen. Riktiga vägval, som ger returlast och ett högre utnyttjande, får också ett snabbt genomslag i plånboken.
Mårten Johansson hävdar att miljömedvetandet successivt blivit större i branschen, inte minst därför att miljösatsningar ofta går hand i hand med bättre ekonomi. Hittills har drygt 100 transportföretag certifierat sig enligt ISO 14001. Bland dem finns även många små åkerier eftersom de certifierade företagen ofta är olika lastbilscentraler.
Det är ofta kundkrav som ligger bakom certifieringarna, vilket är förklaringen till att Svenska Åkeriförbundet redan 1995 började arbeta för att främja miljöcertifieringar. Enligt Mårten Johansson kommer kundkraven att öka i framtiden. Redan nu har exempelvis kommunerna Stockholm, Göteborg, Lund och Umeå infört miljözoner, där inga lastbilar äldre än åtta år får passera om de inte installerat ny reningsutrustning.