Etik nödvändig för fortsatta affärer

– En bransch som har med djurhantering att göra står ofta i fokus när det gäller etikfrågor. Då är det viktigt att vara öppen och ärligt berätta allt, säger Swedish Meats miljöchef Olov Osmark.
Därför redovisar företaget sedan 1999 inte bara miljöfrågor, utan också etik i sin årsredovisning.

Den 1 januari 1999 bildades Swedish Meats, till största delen av gamla Scan Farmek. Scan Farmek hade redan gett ut miljöredovisningar sedan 1995, och det nybildade företaget valde att fortsätta den traditionen. Ända från början fanns frågor om djuromsorg med i Scan Farmeks miljöredovisningen, men först i och med att Swedish Meats bildades började man kalla det etikredovisning. Den centrala frågan i den etiska redovisningen är hur djuren hanteras under transport och på slakterierna.

– Vi försöker utgå från de frågor som intresserar vår målgrupp och vi har märkt att det i samtal med kunder inte dröjer länge förrän man kommer in på djurrelaterade etiska frågor, säger Olov Osmark.

Skyddar varumärket

Miljö- och etikredovisningen används framför allt för att kommunicera företagets arbete till kunder, ägare och anställda. Eftersom verksamheten handlar om hantering av livsmedel är det extra viktigt att redovisa hur det har framställts, menar Olov Osmark. Det är nödvändigt i en bransch som deras att inte bara redovisa miljöfrågor, utan också det etiska arbetet. Vinsten kan inte bara räknas i pengar företaget tjänar, utan i kunder som fortsätter att ha förtroende för det.

– Om vi inte sköter och redovisar vårt etiska arbete kan vi få vårt varumärke solkat, och det gör att vi förlorar affärer, säger Olov Osmark. Vi måste visa att vi skiljer oss från skräckbilderna på djurhantering man ser ute i Europa.

Sedan 1997 har Scan Farmek låtit sina externa revisorer granska den separata miljöredovisningen. Det har Swedish Meats fortsatt med. Förra året stödde de redovisning och granskning på Global Reporting Initiatives, GRI, riktlinjer för hållbarhetsredovisning. Det året fick de också motta ett pris för bästa miljöredovisning i klassen Handels- och livsmedelsföretag. Eftersom de i år kraftigt bantat sin årsredovisning har de på grund av platsbrist inte kunnat utgå från riktlinjerna. Men granskningen fortsätter.

– Vi märker att revisionen höjer miljö- och etikredovisningen ett steg och ger den större trovärdighet. All diskussion om sanningshalten i det vi redovisar har försvunnit, konstaterar Olov Osmark.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.