Klimatknuffen. Så heter Icas nya AI-tjänst som testas i ett pilotprojekt i företagets e-handel. Kunder kan, om de vill, få tips om att byta produkter i sin varukorg mot andra varor med mindre klimatavtryck. AI-modellen ger förslag på andra produkter med hänsyn till kundens tidigare köpbeteende och vanor.
– Många av våra kunder vet att deras val i butiken påverkar klimatavtrycket, men att välja nya alternativ kan vara svårt. Personliga förslag på klimatsmartare produktbyten underlättar små förändringar som kan ge stor effekt, säger Jenny Lönn, senior hållbarhetsledare på ICA Sverige, i en kommentar.
Tjänsten inriktar sig inledningsvis på rekommendationer för produktbyten inom mejeri och kött, eftersom dessa livsmedel ofta har stor klimatpåverkan och byten kan göra betydande skillnad. Testet pågår från oktober till december i ICAs e-handel för att utvärdera hur rekommendationerna påverkar kundbeteendet.
– Vi ser stor potential i att använda AI-lösningar för att framåt skapa mer anpassade och personliga rekommendationer, säger Sofie Karlsson, Innovation Manager på ICA Gruppen i en kommentar.