nr-logo

Tidningen för miljöproffs

shutterstock_216329872
FOTO: Shutterstock

Östergötland ska bli fossilfritt

Östergötland ska bli Sveriges första region med fossilfria transporter. Nu startar ett företagsnätverk som ska driva utvecklingen.

  • Annons 1

Östgötautmaningen kommer att vara ett nätverk och en mötesplats för företag som vill ställa om till fossilfria transporter och som vill påverka den regionala och nationella politiken för fossilfrihet. Företagen kommer att göra åtaganden kopplade till sina transporter och som nätverket kan lyfta fram och följa upp. Satsningen stöds av både Region Östergötland, Länsstyrelsen Östergötland och Linköpings universitet.

Nu hoppas man att fler regioner antar utmaningen.

Östergötland har flera lokala tillverkare och distributörer av förnybara bränslen.
– En utfasning av fossila bränslen i Östergötland skulle öka efterfrågan på förnybara bränslen. Detta skulle vara mycket positivt för näringslivsutvecklingen och för regionens miljöteknikföretag, säger Maria Gungner, vd för Energikontoret Östergötland och en av initiativtagarna till Östgötautmaningen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

”Klimatkompensation är ingen gåva”

Debatt

För att modernisera skattelagen har regeringen lagt ett förslag om avdragsrätt för frivilliga köp av EUs utsläppsrätter. Tyvärr innebär det godtycke och rättsosäkerhet eftersom det exkluderar andra typer av klimatkompensation, skriver Claire Wigg, vd för klimatstrategier på Zeromission.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Trerättersmenyn jag önskar från miljöministrarna”

krönika

Flertalet frågor som förra miljöministern, Åsa Romson, lyfte fram, hänger i luften – bordet är under dukning. Det gäller på både Karolina Skogs miljödepartement och UD, där Isabella Lövin parallellt med bistånd ansvarar för klimatet. För att hinna till bords under mandatperioden får både Skog och Lövin bära flera tallrikar samtidigt. Det skriver KTH-forskaren Mikael Karlsson i en krönika.

”Utsläppen från trafiken måste minska 70 procent”

Den dåliga luften i våra större städer ger hälsoskador som kostar 30-42 miljarder per år. Därför måste luftföroreningarna minska. På onsdagen överlämnade Miljömålsberedningen sitt förslag för en ny klimat- och luftpolitik till regeringen.