Unga arbetssökande tror på CSR

Företag som inte satsar på CSR, eller åtminstone framhäver sitt samhällsansvar i den externa kommunikationen, riskerar att gå miste om viktiga talanger, enligt en undersökning som jobbsajten Stepstone genomfört bland arbetssökande.

Drygt 1 500 arbetssökande personer svarade på undersökningen. Den visar att 71 procent tycker att det är viktigt att företaget de söker jobb hos tar ett aktivt samhällsansvar. Bara 5,7 procent fäster ingen vikt vid hur företagen agerar.

– Jag tror att många företag resonerar att CSR som lockfaktor är ”yesterdays news” och något man inte nödvändigtvis behöver trycka på i sin employer branding. Men där tar man fel, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på Stepsone i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att ju yngre du är desto mer engagerad är du troligtvis i företagens samhällsansvar. 75,8 procent av dem födda på 90-talet tycker att det är viktigt, vilket kan jämföras med 67,8 procent bland dem födda på 70-talet.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.