CSR – en dåligt skött affär

Företag slösar miljoner på CSR. Få kan visa upp konkreta resultat av sitt ansvarstagande och missar de pengar som finns att tjäna på det . Det visar en rapport från konsultföretaget Reputation Institute.

För att företag ska vinna konkurrensfördelar måste de vara betrodda och kunderna känna tillit till dem. I det perspektivet spelar CSR en stor roll för företagets anseende, menar Kasper Nielsen, exekutiv partner i Reputation Institute som verkar i 30 länder. Han säger att CSR inte är dött, men att om 50-60 procent av konsumenterna är osäkra på om de största företagen i världen är goda världsmedborgare, öppna och transparenta och dessutom bra arbetsplatser, så är det ett tecken på att CSR-satsningarna sköts på fel sätt.

Av de 47 000 respondenter från 15 marknader som deltar i årets undersökning uppger 60 procent att de är osäkra på om företagen verkligen tar ansvar. Fyra procent uppger också att företag absolut inte går att lite på.

Undersökningen visar också att företag som hanterar sitt anseende genom CSR-arbete och som gjort det till en affärsstrategi får bättre rekommendationer. Det finns alltså klara fördelar, men ändå tjänar få företag på det.

Problemet, menar Kasper Nielsen, är att företagen inte i tillräcklig utsträckning kopplar CSR till affärsstrategin utan hanterar det som en löskopplad aktivitet.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste