Idén föddes för några år sedan då kocken och entreprenören Mikael Wallborg presenterade idén om en cirkulär stekplåt för Tareq Taylor. Stekplåten utvecklades till att bli en stekpanna och 2020 lanserade de världens första cirkulära stekpanna under startupbolaget ONEpan.
På Nordic Sustainibility Expo 2023, som just nu pågår i Stockholm, berättade Tareq Taylor om den nya affärsmodellen. Miljö & Utveckling passade på att ställa några frågor efter föredraget.
Varför nappade du på idén om en cirkulär stekpanna?
– När man börjar få kunskap om vad som faktiskt händer med de saker vi använder och vad som finns i dem, då inser man att vi måste förändra saker och ting. Vi måste göra våra produkter tryggare, säkrare och hälsosammare att använda, och samtidigt skydda och bevara den värld vi lever i. När Mikael presenterade sin idé för mig var det en självklarhet att börja arbeta med det här, säger Tareq Taylor.
Stekpannan innehåller inga PFAS-ämnen och är utvecklad på ett sätt som tål en ny beläggningsprocess. Det innebär att allt material utan beläggningen kan återsättas till nytt igen. När stekpannan inte längre fungerar som den ska, kan kunden skicka tillbaka den till ONEpan och få tillbaka en nymålad, fullt fungerande stekpanna.
– Varje år säljs det ungefär en miljard stekpannor som är målade och därmed inte går att återvinna. Det innebär att en miljard stekpannor går till skroten. Det är vansinniga mängder av material och det ville vi ändra på, säger Tareq Taylor.
Men att skapa stekpannan och bli en cirkulär pionjär visade sig inte vara helt enkelt. Tareq Taylor berättar att de fick testa en mängd olika stekpannor innan de hittade rätt.
– I en värld där 99,9 procent av alla stekpannor har PFAS-påläggning, och där den absolut största majoriteten produceras i Kina så är det en naturlig utmaning redan där. Vi har slitit oss i håret många gånger, och det har kostat mycket pengar. Men efter sju mödor och fem katastrofer så står vi redo med en produkt som är hållbar, kvalitativ och säker att använda, säger Tareq Taylor.
Hur får ni lönsamhet i er affärsmodell?
– Tack vare att vi har en produkt som kan cirkulera kan både vi som företag, och konsumenterna, vinna på det i längden. Så kostnaden reduceras allt eftersom processen går. Vi räknar med att en stekpanna kan bli ommålad minst åtta gånger innan vi behöver smälta om den och göra en ny stekpanna.
Hur ser du på framtiden för er verksamhet?
– Min förhoppning är att vi på sikt kan sluta sälja stekpannor och i stället sälja ”stektjänster”. Det innebär att man i stället för att betala en engångsavgift, betalar en månadsavgift som är mycket lägre. I förlängningen tror jag att det handlar om att vi måste sluta tänka att vi ska köpa och äga saker, utan att vi snarare ska betala för en tjänst.
Du har verkat länge inom restaurangbranschen. Går det framåt vad gäller hållbarhet?
– Jag önskar att jag kunde säga ja, men restaurangbranschen är väldigt traditionell. Det finns en trygghet, men också tröghet. Vill man in med en ny ekonomi och nya produkter eller tjänster så är det mycket som måste hända innan det stora skeppet ska vända, säger Tareq Taylor.
Slutligen. Vad är dina bästa tips till andra som vill starta en cirkulär affärsmodell?
– Det första är att man måste brinna för det själv. Gör man inte det kommer man inte palla. Det andra är att det måste finnas en samhällsnytta med produkten. Det tredje är att det måste fungera ekonomiskt.