Ikea når lönsamhet genom cirkulär satsning – skalar upp arbetet

Cirkulär ekonomi För första gången når Ikea en lönsam cirkulär affärsmodell genom second hand. Det är butiken i återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna som står bakom framgången. Enligt Reza Shomali, utvecklingschef på Ikea Sverige, innebär det att Ikeas arbete med second hand nu kan skalas upp.

Ikea når lönsamhet genom cirkulär satsning – skalar upp arbetet
Foto: Ikea Sverige.

För drygt två år sedan öppnade Ikea sin second hand-butik i återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna. Det första året gick Ikea back på satsningen, men nu har resultatet vänt – ett år tidigare än planerat.

Under verksamhetsåret 2022 mer än fördubblades försäljningen, vilket räckte för att butiken skulle gå med vinst. Därför meddelar nu Ikea att man låter butiken vara öppen till 2025 och tar med lärdomar från projektet till alla svenska Ikea-varuhus.

– Det är ett stort steg som innebär att vi nu kan skala upp vårt arbete med second hand, säger Reza Shomali, utvecklingschef på Ikea Sverige till Miljö & Utveckling.

Bakom framgången säger Reza Shomali att det finns flera faktorer, men han lyfter framför allt läget i Eskilstuna och ett bra samarbete med partners. Därtill nämner han förbättrad effektivitet som en viktig faktor.

– Vi har fått till den effektivitet vi behöver genom att minska den tid vi lägger ner på att göra varje vara klar för att sälja. Sedan start har vi fördubblat antalet produkter som vi kan göra säljklara, säger Reza Shomali.

Som ett konkret exempel lyfter han att man hittat ett kostnadseffektivt sätt att rengöra mattor som också är säkert för kunderna.

– När vi började sålde vi inte några mattor. Det gör vi idag, säger han.

Butiken i Retuna är unik och första gången som Ikea testar på en cirkulär affärsmodell genom second hand. Reza Shomali understryker dock att det inte är första gången Ikea lyckas nå en lönsam cirkulär affärsmodell. I Ikeas så kallade ”Cikrulärbutiker” som finns i alla varuhus, säger han att Ikea sedan lång tid tillbaka nått lönsamhet.

– För mig är cikrulära affärsmodeller ett stort begrepp. I våra cikrulärbutiker jobbar vi mycket med saker vi haft i skyltfönster, som gått sönder i våra processer och som vi fått tillbaka från kunder, säger han.

På vilket sätt ska lärdomarna från Retuna användas i befintliga varuhus?

– Det handlar om hur vi ska säkerställa att vi får mer volymer till våra befintliga varuhus och hur vi kan göra det så kostnadseffektivt som möjligt. Sedan handlar det också om att ta med lärdomar från förädlingsprocessen där vi tar emot en produkt som är second hand, och sedan gör den säljklar igen, säger han.

Finns det planer på att ta vidare det globalt?

– Ikea globalt kollar också på hur vi kan öka second hand i alla våra varuhus.

Hur ser intresset från kunderna ut för Ikea:s second handvaror?

– Det är jättestort. Tittar vi på Retuna, och generella trender, så ser vi att second handmarknaden växer betydligt mycket mer än first handmarknaden.

Så det är inga problem att sälja varorna?

– Tvärtom.

Vidare säger Reza Shomali att lärdomar från satsningen är en pusselbit för att Ikea ska lyckas nå målet om att bli helt cirkulär till 2030.

– Jag har aldrig varit med om ett hårdare mål och vi måste jobba stenhårt för att nå det. Det här är en viktig del, men inte den enda delen, säger han.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste