Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Analys: Släpp moraltugget

Miljöarbete Etik och altruism kommer inte att driva samhällsutvecklingen i en hållbar riktning. Skippa moraltugget och tänk profit, skriver Miljö & Utvecklings chefredaktör Catrin Offerman i en analys.

Analys: Släpp moraltugget

Jag tänker allt oftare att moral, etik och ideologi inte kommer att driva samhällsutvecklingen mot en långsiktig hållbar sådan. Det är värden som alltid kommer i skymundan i ett maktspel om resurser och personlig ekonomisk vinning, vare sig man pratar storpolitik eller individnivå. Beslut tas utifrån egenintresse och realpolitiska omständigheter. Det är anledningen till att det exempelvis är svårt att få ut något riktigt stort av klimatförhandlingarna, till snedfördelningen kring resurser globalt eller lokalt, anledningen till att inte fler kör miljöbilar eller handlar ekologiskt. Jag tycker inte att det är sorgligt. Det är snarare ett faktum att det är andra frågor än moral som kommer att driva utvecklingen framöver.

Jag läste nyligen en artikel i The Guardian skriven av Mike Barry. En av hans poänger var att företag inte bör marknadsföra sina affär som ” hållbar” för då tänker man altruism och inte ren profit. Profilera istället din affär som smart, förståndig och ambitiös istället för intrasslad i ett hållbarhetssnack, menar Barry.

Jag tänker att han har en poäng. Att ordet ”hållbarhet” i relation till börsen växer misstankar om orealistisk långsiktighet och att det internt kan blir svårt eftersom man blandar ihop affärsdrivande verksamhet med etik.

Många företag har fantastiska hållbarhetshistorier, som exempelvis Plantagon, Airbmb eller Desso men de är inte vinnare för att de profilerar sig som hållbara utan för att kunderna direkt har nytta av deras verksamheter.

I våras gjorde Miljö & Utveckling en undersökning bland läsarna om att mäta hållbarhet. Bland svaren om svårigheter och utmaningar hittar man kommentarer som ”definitionerna av miljö och hållbarhet är luddiga”, eller ”svårt att hitta rätt parametrar och nyckeltal”.

Jag tror att svaren pekar på ett symptom där många företag inte har verksamhetens ändamål i centrum när de pratar om hållbarhet. Man har fastnat i moralträsket. Varför pratar man exempelvis ofta om ”arbete” när det kommer till det här området, där andra delar av verksamheten pratar om ”resultat”?

Slutsatsen måste bli:

1) Tro inte att storpolitiken kommer att lösa problemen.

2) Gör inte hållbarhet till en subkultur som har en oklar relation till företagets affär.

Jag tror att företag och organisationer kommer att ha en viktig del i att driva utvecklingen framöver eftersom de som gör det på ett smart sätt kommer att få tydligare fördelar av det, rent ekonomiskt. När man släpper tanken på att moral och etik ska driva utvecklingen och istället tänker ekonomisk vinning kommer saker och ting att börja hända på riktigt.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.