På tisdagen föll flera nyhetsorganisationer offer för en välplanerad bluff, där det påstods att alla Mattel-leksaker, inklusive den ikoniska Barbie-dockan, skulle vara plastfria år 2030, med början i en ny linje av nedbrytbara ”EcoWarrior”-dockor gjorda av organiska material inklusive svamp, alger och lera.
Aktivistgruppen ”Barbie Liberation Organization”, som är hjärnorna bakom kampanjen, skapade flera förfalskade pressmeddelanden, videoklipp och annonser som angavs komma från den välkända leksakstillverkaren Mattel. Gruppen säger att de ville dra nytta av den uppståndelse som har omgett storfilmen ”Barbie” som släpptes förra månaden, och uppmärksamma användningen av plast i leksaker.
I samband med kampanjen publicerades flera videoklipp. Ett av dessa visar skådespelaren och miljöaktivisten Daryl Hannah som vandrar längs en strand, och sedan plockar upp en docka som är täckt av havstulpaner från sanden.
”Barbie och jag är i stort sett lika gamla, förutom att hon aldrig kommer att dö,” säger Daryl Hannah i klippet och påpekar att över en miljard av dessa plastdockor ligger övergivna på soptippar och i vattendrag.
I en annan video syns dockor, som är modellerade efter miljöaktivister som Greta Thunberg och Daryl Hannah, använda bultsaxar för att ta sig in på ett Shell-anläggning.
Flera nyhetskanaler lurades
I ett mejl beskrev Mattel kampanjen som en ”bluff” som inte hade något med Mattel att göra. Företaget sa att aktivisterna även hade skapat falska webbplatser som gjordes för att se ut som om de tillhörde Mattel. ”Det var dubbletter – inte Mattels faktiska webbplatser,” skrev Mattel i mejlet.
Men vissa nyhetsmedier, inklusive People, The Washington Times och MarketWatch, gick på den falska kampanjen och publicerade artiklar om de nya dockorna. Till tisdagseftermiddagen hade webbplatserna tagit bort artiklarna. The Washington Times utfärdade också en redaktörsnotering där de erkände sitt misstag.