Rapport: Miljöbeskatta som fransmännen

De stora utsläpparna ska betala för de mindre. Det är huvudtanken i en färsk regeringsbeställd rapport som uppmanar till en typ av teknikneutral miljöbeskattning på bilar enligt fransk modell.

Rapport: Miljöbeskatta som fransmännen

Per Kågeson, professor i miljösystemanalys vid Centrum för Transportstudier på KTH, har på uppdrag av finansdepartementet tagit fram en rapport om hur miljösnålare bilar kan uppmuntras genom styrmedel.

Kontentan är att det behövs en försäljningsskatt på nya bilar med höga koldioxidutsläpp, en modell som används i Frankrike. Principen är att bilar som släpper ut över EU:s kravgräns för år 2015, 130 gram koldioxid per kilometer, ska betala till en premie för fordon som hamnar under den gränsen. Det gör att den genomsnittliga bilen som ligger precis på gränsen slipper betala.

Extra elbilsstöd

Per Kågesson oroar sig för att EU:s mål om att nå 95 gram koldioxid per kilometer till år 2020 inte kommer att nås på grund av att vi köper allt större och snabbare bilar.

För att minska splittringen på bilmarknaden tror han på mer harmoniserade styrmedel inom EU. I rapporten är idealet en koldioxidbeskattning som ”bör vara långsiktig och teknikneutral samt belöna en reduktion med ett gram lika mycket oavsett från vilken nivå”.

Per Kågesson menar därtill att det behövs extra tidsbegränsade stöd till elbilar och laddhybrider.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.