Ny stålkonstruktion ger miljövänligare bilar

Framtidens bilar kommer att ha en hög andel av höghållfast stål i konstruktionerna. Det ger bilar med lägre bränsleförbrukning, bättre miljöegenskaper och högre säkerhet.
Det visar en studie av en ny konceptbil som stålindustrin presenterat.

Stålindustrin har i ett samarbetsprojekt mellan 33 av världens stålföretag kallat ULSAB-AVC, Ultra Light Steel Auto Body – Advanced Vehicle Concept, tagit fram en konceptstudie av två personbilar som kan sätta upp en helt ny standard för framtidens bilar. Projektets mål har varit att presentera ett koncept för dels en fyradörrars sedan av mellanklass, dels en tredörrars kombibil av småbilsformat.

Stålindustrin är mycket optimistisk och hyser stora förhoppningar för sin konceptbil. En av orsakerna är att de konceptbilar som presenterades på bilsalongen i Genève kan byggas med den befintliga teknik som nu ligger i utvecklingens framkant, i kombination med det nyutvecklade höghållfasta stålet. Det gör att bilarna skulle kunna serietillverkas till en kostnad som ligger i nivå med vad det kostar att tillverka dagens storsäljande mellan- och småbilsmodeller.

Svenska SSAB är ett av de företag som ingår i projektet. Utvecklingsdirektören Jan-Olof Sperle på SSAB Tunnplåt menar att resultaten från datorsimulerade tester med konceptbilarna är intressanta. Enligt testerna har fordonen en bränsleförbrukning som går ner till 0,32 liter per mil och utsläppen av koldioxid är låga. Dessutom har datorsimulerade krocktester visat att den nya stålkonstruktionen håller hög säkerhet. Enligt såväl amerikanska som europeiska nivåer håller den högsta klass.

– Vårt mål har varit att ta fram ett helt koncept med färdiga lösningar som kan tas tillvara av biltillverkarna när de utvecklar nya bilmodeller, berättar Jan-Olof Sperle. Det avancerade höghållfasta stålet gör det möjligt att nå helt nya egenskaper när det gäller fordonssäkerhet, prestanda, koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. Dessutom är produktionskostnaderna i nivå med dagens massproducerade bilar vilket gör att de här tekniklösningarna är ekonomiskt intressanta ända fram till slutkunderna.

Stålindustrins konceptbilar består av 80 procent höghållfast stål. Det höghållfasta stålet har blivit starkare, men det är inte den enda anledningen till att stålet kan vara intressant för fordonstillverkning. Ett exempel är det så kallade tvåfasstålet som ökar i styrka när det utsätts för krockkrafter. En krockbalk gjord av ett tvåfasstål styvnar successivt under ett krockförlopp. Projektet har också det senaste inom produktionstekniken med bland annat skräddarsydda ämnen som skapar mer materialsnåla bildelar rensade från onödig vikt.

– Projektet ULSAB-AVC visar på ett konkret sätt fördelarna och möjligheterna med det höghållfasta stålet, säger Jan-Olof Sperle.

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.