nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Ny kampanj ska sätta vatten på agendan

Vatten är en icke-fråga i Sverige. Det ska kampanjen Mitt vatten ändra på. Syftet är att uppmärksamma vikten av tillgång till rent vatten idag och i framtiden.

FOTO: Stock.xchng
  • Annons 1

Dricksvattnet är vårt mest kontrollerade livsmedel och vi har tillgång till det varje dag året runt. När du har använt vattnet så renas det utan att du måste lämna in det för återvinning. För det betalar ditt hushåll knappt 3 öre litern, rapporterar branschorganisationen Svenskt Vatten.

Vattentjänstverksamheterna, de som levererar kranvatten och renar avloppsvatten, står inför flera utmaningar som klimatförändringen, ökad kemikalieanvändning och gamla ledningar, vattenverk och avloppsreningsverk. För att sätta vattenfrågan på agendan lanserar de den rikstäckande satsningen Mitt Vatten som ska omfatta aktiviteter runt om i landet emd syfte att öka kunskapen om vattenfrågan och bidar till beteendeförändringar.

– Vi vill göra vattnet till en personlig fråga, så att vi förstår vad som krävs av oss för att behålla vårt friska vatten, rena sjöar och hav. Var och en kan bidra till ett renare vatten med väldigt små insatser, säger Kristina Melander, projektledare för Mitt kampanjen på Svenskt Vatten.

Här kan du läsa mer om kampanjen.

Etiketter:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.