Ny kampanj ska sätta vatten på agendan

Vatten Vatten är en icke-fråga i Sverige. Det ska kampanjen Mitt vatten ändra på. Syftet är att uppmärksamma vikten av tillgång till rent vatten idag och i framtiden.

Ny kampanj ska sätta vatten på agendan
Stock.xchng

Dricksvattnet är vårt mest kontrollerade livsmedel och vi har tillgång till det varje dag året runt. När du har använt vattnet så renas det utan att du måste lämna in det för återvinning. För det betalar ditt hushåll knappt 3 öre litern, rapporterar branschorganisationen Svenskt Vatten.

Vattentjänstverksamheterna, de som levererar kranvatten och renar avloppsvatten, står inför flera utmaningar som klimatförändringen, ökad kemikalieanvändning och gamla ledningar, vattenverk och avloppsreningsverk. För att sätta vattenfrågan på agendan lanserar de den rikstäckande satsningen Mitt Vatten som ska omfatta aktiviteter runt om i landet emd syfte att öka kunskapen om vattenfrågan och bidar till beteendeförändringar.

– Vi vill göra vattnet till en personlig fråga, så att vi förstår vad som krävs av oss för att behålla vårt friska vatten, rena sjöar och hav. Var och en kan bidra till ett renare vatten med väldigt små insatser, säger Kristina Melander, projektledare för Mitt kampanjen på Svenskt Vatten.

Här kan du läsa mer om kampanjen.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.