Studerar vattenavtryck
Även Dorothea Wiplinger på Borealis & Borouge vittnar om att avstånd kan komplicera, men i deras fall gäller det avståndet till konsumenten och att koppla deras kärnaffär till miljöproblemen.
– Vi behöver bli bättre på att sluta gapet till konsumenten och se vad de vill att vi ska göra och arbeta med.
Bakgrunden till deras miljöarbete med fokus på vattenhantering kom inte från ägare utan från medarbetarna. Arbetet började med ett program för bättre infrastruktur i Vietnam, vilket ledde till att de började titta på sin egen vattenhantering och vattenavtrycket på sina produkter. Under förra året började de utveckla nya produkter till följd av detta.
Krävs lagar
Att studera hela värdekedjan och att ställa rätt frågor är också viktigt för att arbetet ska leda någonstans, menar Felix Ockborn på H&M.
– Utmaningar vi brottas med är få folk att förstå hur vatten hänger samman med övriga miljöfrågor och att visa nyttan av vårt arbete. Vi försöker arbeta mer med våra konsumenter, exempelvis ta tillbaka varor för att förlänga deras livslängd.
Flera stora företag samverkar med olika organisationer eller med andra företag inom samma eller olika branscher när det gäller vattenarbetet. Och partnerskap är viktigt, men det krävs lagar och regler för att det verkligen ska hända saker, menar Greg Koch.
– Samarbeten är meningsfulla och skapar medvetenhet men det behöver hända mer på högre politisk nivå. Det krävs policys, lagar och regler.
publicerad 5 september 2013