Senast om två år ska det gå att åka nattåg till Bryssel eller Hamburg, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Men som Miljö & Utveckling tidigare rapporterat är det inte möjligt att köra genom Tyskland om trafiken inte drivs kommersiellt.
Ska köra i fyra år
Trafikverket får därför i uppdrag att handla upp nattågstrafik till gränsen mellan Danmark och Tyskland. Trafiken ska köras under högst fyra år och kunna förlängas i två år därutöver. Starten beräknas till augusti 2022.
Tanken är att trafiken genom Tyskland ska drivas kommersiellt, vilket är ett krav från den tyska regeringen. Trafikverket har tidigare sagt att politikerna behöver diskutera de juridiska hindren innan man handlar upp trafik, men får nu bollen i retur från regeringen.
– Det det Trafikverket som ska verka för att trafiken fortsätter genom Tyskland, säger Lovisa Alm, pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth, till Miljö & Utveckling.
Analyserar uppdraget
Trafikverkets presschef Bengt Olsson berättar att myndigheten precis fått ta emot uppdraget och börjat att analysera det.
Uppdraget är formulerat så att Trafikverket ska ”verka för” att trafiken fortsätter från Malmö mot Bryssel med en restid på minst åtta timmar. För nattågen från Stockholm gäller att myndigheten ska försöka åstadkomma slutdestination Hamburg och en restid på minst 11 timmar. Det ska finnas dagliga avgångar.
Kan tvingas avbryta upphandlingen
Regeringen är dock inte intresserad av nattåg som vänder vid dansk-tyska gränsen. Om det inte går att få till trafik genom Tyskland, så ska Trafikverket avbryta upphandlingen.
Tågtrafiken kommer inte att vara lönsam utan ska delfinansieras av staten.
Texten har uppdaterats.