Och företagen håller med. 93 respektive 91 procent anser att frågor som hållbarhet och jämställdhet är viktiga frågor att driva. Nästan lika många anser att även ungdomsfrågor, innovation, etnisk och kulturell mångfald samt visionära frågor är av vikt.
Krävs mer
Men trots medvetenhet lever företagen inte upp till förväntningarna. Allmänheten anser att företagen halkar efter fram för allt när det gäller ungdomsfrågor, etnisk och kulturell mångfald. Även på hållbarhetsområdet får företagen en känga. 41 procent anser att de är mycket eller ganska dåliga på att arbeta med frågan.
Samtidigt anger 91 procent av allmänheten att engagemang i hållbarhetsfrågor är viktigt för företagens konkurrenskraft år 2020.
Bra kommunikation
Rapporten har också tittat på hur företagen kommunicerar sitt samhällsengagemang till allmänheten.
– Resultaten ger svart på vitt att kommunikation av samhällsengagemang påverkar inställningen både när det gäller presumtiva medarbetare och konsumenter. Hållbarhetsfrågorna är här allra mest betydelsefulla och anges som viktiga av 86 procent. Men även innovations- och ungdomsfrågor hamnar högt upp, berättar Martin Askman, presschef vid PWC Sverige.