Finnline är ett av många rederier som lanserar en så kallad ETS-miljöavgift i samband med att rederier från och med den 1 januari börjar omfattas av EU:s utsläppshandelssystem ETS. Finnline beskriver hur de och andra rederier kommer att utveckla de ny avgifterna.
Nu införs rederiernas miljöavgifter – så kommer transportpriserna förändras
Klimat Från och med 1 januari 2024 ingår rederier i EU:s system för handel med utsläppsrätter. Nu lanseras så kallade ETS-miljöavgifter. Så här kommer avgifterna på transporter att förändras.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Enligt Finnline kommer avgiften för sjöcontainrar, bulkenheter och kombinationer att fastställas baseras på metrisk basis. För traditionella bulklaster kommer avgiften att baseras på ton. Miljöavgiften kommer i sin tur att styras av det aktuella priset på utsläppsrätter. På Finnline kommer man att erbjuda ett fast kvartalspris så att kunderna kan förutse sina kostnader.
Merja Kallio-Mannila, kommersiell chef på Finnlines, säger i en kommentar att ETS är en bra sak, då det behövs reglering för att uppfylla branschens utsläppsminskningsmål i EU:s Fit for 55-program. Men hon konstaterar att det kommer att kosta.
̶ Att kompensera för utsläpp kommer öka kostnaderna för sjötransporter. Den gröna omställningen kommer också att bromsa logistiken genom att vissa rutter blir långsammare. Men det är ett mellansteg. När sjöfartsindustrin har tillräckligt med icke-fossila bränslen på plats kan takten för sjötransporterna öka igen, säger hon i en kommentar.