Megafoner minskade skolsvinnet

På två veckor lyckades matleverantören Fazers kampanj minska matsvinnet i skolor och på företag med 1 500 kilo.

Under parollen Mata inte sopmonstret vill Fazer uppmuntra sina skol- och företagsrestauranger att minska mängden mat som slängs rakt i soporna. Målet för den två veckor långa kampanjen var att minska svinnet med 500 kilo. I själva verket sparade de 115 restaurangerna tre gånger så mycket. Snittet för samtliga restauranger var minskningen nio procent.

Bäst resultat fick Rösjöskolan i Täby. De fick ned matavfallet med dryga 77 procent.

– Jag är helt tagen över mina elevers engagemang i svinnfrågan. Flera elever har dagligen stått med plakat och megafoner i matsalen för att sporra varandra att ta lagom med mat och undvika soppåsen. Vi kommer att föra en fortsatt daglig kamp mot matsvinnet, säger Vibeke Frisk, kökschef på skolan.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.