nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Megafoner minskade skolsvinnet

På två veckor lyckades matleverantören Fazers kampanj minska matsvinnet i skolor och på företag med 1 500 kilo.

  • Annons 1

Under parollen Mata inte sopmonstret vill Fazer uppmuntra sina skol- och företagsrestauranger att minska mängden mat som slängs rakt i soporna. Målet för den två veckor långa kampanjen var att minska svinnet med 500 kilo. I själva verket sparade de 115 restaurangerna tre gånger så mycket. Snittet för samtliga restauranger var minskningen nio procent.

Bäst resultat fick Rösjöskolan i Täby. De fick ned matavfallet med dryga 77 procent.

– Jag är helt tagen över mina elevers engagemang i svinnfrågan. Flera elever har dagligen stått med plakat och megafoner i matsalen för att sporra varandra att ta lagom med mat och undvika soppåsen. Vi kommer att föra en fortsatt daglig kamp mot matsvinnet, säger Vibeke Frisk, kökschef på skolan.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Han hoppas på mer innovation kopplat till klimatfrågan

Vem finns bakom lucka 18? Jo, Tommy Borglund, universitetslektor vid Örebro universitet. Han berättar om hans höjdpunkt på året – starten av Sveriges första masterutbildning inom företagsekonomi och hållbarhet.

  • Annonskod Huvudspalten 4