Lyxtrenden – förpackningar av plastavfall, sjögräs och svamp

Innovation Exklusiva förpackningar har länge varit en viktig del av lyxvarumärkenas strategier. I takt med ett ökat hållbarhetsfokus arbetar många lyxmärken nu för fullt för att ta fram innovativa förpackningslösningar. Här är några spännande exempel.

Lyxtrenden – förpackningar av plastavfall, sjögräs och svamp
Förpackningar av svamp, sjögräs och återvunna plastflaskor.

Det är tidningen Financial Times som uppmärksammar den växande trenden med uppfinningsrika lyxvarumärken som tagit fram en rad spännande förpackningslösningar som ska minska klimatavtryck och annan negativ hållbarhetspåverkan. I artikeln nämns de senaste slutsatserna från rapporten Deloitte Swiss Watch Industry Study 2023 som publicerades i oktober där det konstateras att återvinningsbara förpackningar kommer att vara det viktigaste materialet för den exklusiva klockindustrin de kommande åren – före material som exempelvis certifierat etiskt guld. Rapporten noterar att klocktillverkarnas ökade hållbarhetsmotivation både drivs av externa drivkrafter som konsumentkrav och varumärkesbyggande och interna drivkrafter och företagsstrategier för att minska koldioxidavtryck.

6 hållbara lyxförpackningar

  • Smyckesaskar från Garrard
    Den anrika brittiska juveleraren Garrards nya smyckesaskar är tillverkade av FSC-certifierad kartong och insvept i veganskt läder bestående av polyuretan och 35 procent återvunnen polyester. Garrard uppger att de strävar mot att ha förpackningar tillverkade av antingen 100 procent återvunnet eller återvinningsbart material senast 2028.
  • Boucherons franska alternativ
    Garrards franska konkurrent, den framstående juveleraren Boucheron, har valt att sälja sina lyxprodukter i en förpackning som är tillverkad av aluminium och filt. Boucheron uppger att företaget strävar efter att ha så små miljöavtryck som möjligt, men exakta siffror för miljöpåverkan har inte tillhandahållits.
  • Breitlings återvinningsbara klockaskar
    Klocktillverkaren Breitling har beslutat att sälja sina exklusiva klockor i förpackningar som är tillverkade av återvunna plastflaskor. De återvinningsbara askarna har enligt Breitling gjort att företaget kunnat minska sina globala växthusgasutsläpp med cirka 1000 ton koldioxidekvivalenter per år. Varje ask har enligt Breitling ett koldioxidavtryck på endast 0,44 kg CO₂e, jämfört med de tidigare askarna som hade ett avtryck på cirka 4 kg CO₂e.
  • Sjögräs-baserad förpackning från ID Genèves sjögräs
    Det nystartade schweiziska klockmärket ID Genève har som strategi sälja exklusiva med låg miljöpåverkan genom innovativa förpackningslösningar och materialval. Ett exempel är den sjögräs-baserade förpackningen som tillverkats av det London-baserade företaget Notpla. Förpackningens hållbarhetsfunktion är att den kan lösas upp i vatten inom några timmar och användas som växtnäring.
  • Resepåse av vinrester och svamp
    En annan av ID Genèves innovativa förpackningslösningar är deras resepåse som är tillverkad av ett veganskt belagt material, främst från vinrester. Påsarna skyddas av en myceliumförpackning, ett hemkomposterbart alternativ till plastskum som utvecklat av företaget Magical Mushroom Company.
  • NFT som äkthetsbevis
    Också den Italienska klocktillverkaren Panerai har lanserat pappersförpackningar för sina klockor med ett löfte om minst 72 procent återvunnet material. Panerai introducerade också nyligen ett digitalt pass, en så kallad NFT, som ska säkerställa klockornas äkthet. Ett certifikat som vanligtvis är av papper och medföljande förpackningsattiraljer.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.