Under tisdagen publicerade Amnesty International en granskning i vilken människorättsorganisationen tittade på 13 elbiltillverkares policyer och egna rapporter om sitt due dilligence-arbete. Genom att använda sig av internationella standarder poängsattes och rangordnades företagen som tagits under lupp.
Poängen sattes utifrån hur bra företagen arbetade med kritierier som engagemang i policyer för mänskliga rättigheter, kartläggning av leverantörskedjan, riskidentifieringsprocesser rapportering samt att avhjälpa de risker eller problem som identifieras.
Skalan som Amnesty använde hade 90 poäng som max. Så här blev rankingen av de 13 företagen från bäst till sämst.
1. Mercedes Benz, 51 poäng
2. Tesla, 49 poäng
3. Stellantis, 42 poäng
4. VW Group, 41 poäng
4. BMW, 41 poäng
4. Ford, 41 poäng
5. General Motors, 32 poäng
6. Renault, 27 poäng
7. Nissan, 22 poäng
7. Geely Auto, 22 poäng
8. Hyundai, 21 poäng
9. Mitsubishi, 13 poäng
13. BYD, 11 poäng
Allvarliga problem hos de kinesiska jättarna
Som listan visar fick inget av företagen mer än 51 av 90 möjliga poäng. Enligt Amnesty är 68-90 poäng ett en acceptabel nivå. Sämst betyg fick den kinesiska elbilstillverkaren BYD med 11.
– BYD, ett av de största och snabbast växande elfordonsföretagen, hamnade längst ner i vår lista. Företagets redovisning visar på en allvarlig brist på transparens när det gäller mänskliga rättigheter i leverantörskedjorna för batterier, säger Amnesty Internationals generalsekreterare Agnès Callamard, i en kommentar.
Två andra kinesiska elfordonsjättar fick inte heller något jättehögt betyg.
– Andra företag i botten av listan, som Hyundai och Mitsubishi, saknade fördjupad information om deras arbete med sitt due diligence arbete för mänskliga rättigheter, säger Agnès Callamard.