Genombrott inom ”viktlösa batterier” – kan öka elbilars räckvidd med 70 procent

ENERGI Batterier som både kan lagra energi och bära vikt skapar helt nya möjligheter. Tänk mobiltelefoner lika tunna som kreditkort eller elbilar med 70 procent längre räckvidd. Forskare vid Chalmers har nu utvecklat ett strukturellt batteri med samma styvhet som aluminium.

Genombrott inom ”viktlösa batterier” – kan öka elbilars räckvidd med 70 procent
Foto: Chalmers tekniska högskola | Henrik Sandsjö.

Batterier som både lagrar energi och bär last kallas strukturella batterier. Med denna teknik kan biltak, flygplanskroppar och mobilskal användas för att lagra energi, samtidigt som de bidrar till konstruktionens styrka.

Nu har forskare vid Chalmers utvecklat ett strukturellt batteri som är 20 procent mer energitätt än sina föregångare.

– Vi har lyckats skapa ett batteri av kolfiberkomposit som är styvt som aluminium och tillräckligt energitätt för att kunna användas kommersiellt. Precis som ett mänskligt skelett har batteriet flera funktioner samtidigt, säger Chalmersforskaren Richa Chaudhary, i en kommentar.

År 2021 nåddes en milstolpe med en energitäthet på 24 wattimmar per kilo (Wh/kg), motsvarande cirka 20 procent av ett liknande litiumjonbatteri. Nu är energitätheten 30 Wh/kg. Även om det fortfarande är lägre än dagens batterier, minskar vikten eftersom batteriet är en del av konstruktionen och kan göras i lättviktsmaterial. Det krävs då mindre energi för att driva till exempel en elbil.

– Att satsa på lätta och energieffektiva fordon är en självklarhet om vi ska hushålla med energin och tänka på kommande generationer. Vi har gjort beräkningar på elbilar som visar att de skulle kunna köra uppemot 70 procent längre än idag om de hade konkurrenskraftiga strukturella batterier, säger forskningsledaren Leif Asp som är professor vid institutionen för industri- och materialvetenskap på Chalmers.

Det återstår fortfarande en hel del ingenjörsarbete innan battericellerna kan gå från liten labbtillverkning till storskalig produktion för våra teknikprodukter och fordon. Samtidigt har Leif Asp märkt av ett stort intresse från fordons- och flygindustrin.

– Man kan tänka sig att kreditkortstunna mobiltelefoner eller laptops som väger hälften så mycket som idag, ligger närmast i tiden. Men det kan också handla om att elektronik i bilar eller flygplan drivs med strukturella batterier. Eller så blir det stenhård satsning för att möta transportindustrins utmanande energibehov, där tekniken verkligen skulle kunna göra skillnad, avslutar han.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.