Lättare generator ger fart åt vindkraften

Mindre materialåtgång, lägre kostnader och vinster för miljön. Det är några av fördelarna med en ny typ av generator för vindkraftverk som generatorföretaget VG Power utvecklat tillsammans med innovatören Staffan Engström.

Lättare generator ger fart åt vindkraften

Vikten är avgörande för konceptet vindkraft. För att fånga vinden och omvandla den till energi vill man gärna bygga höga vindkraftverk som kommer upp från marken där det blåser mindre. Utmaningen med att bygga höga master med större uteffekt är att få stabilitet i konstruktionen och samtidigt minimera vikten i nacellen där generatorn sitter.

Som ett cykelhjul

Med New Gen, som den nya generatorn kallas, kan man minska vikten för generatorn med upp till 70 procent jämfört med konventionell teknik. Generatorn byggs upp som ett stort cykelhjul. I stället för att överföra kraften från axeln via en styv rotorstomme och vidare till statorn lagras rotorn på rullar vid luftgapet mellan rotor och stator. I motsats till traditionella generatorer går rotorn i den nya konstruktionen alltså utanför statorn som stabiliseras med en mängd ekrar. Detta innebär att generatorn optimeras ytterligare, vilket minskar behovet av tungt material för att säkerställa styvheten i axel och rotor.

– Momentöverföringen till fundamentet förkortas vilket gör att vi kan eliminera styvkonstruktionen, konstaterar Christer Parkegren vd för VG Power.

Miljömässiga fördelar

En generator i full skala på 3 megawatt skulle med den nya generatorn väga mellan 30 och 35 ton. En konventionell generator i den storleken väger omkring 100 till 120 ton.

Förutom att man kan minska vikten ser Christer Parkegren andra fördelar med generatorn. Mindre materialåtgång innebär minskade kostnader för att tillverka, transportera och ställa upp ett vindkraftverk. Sett ur ett livscykelperspektiv finns det också många miljöfördelar med en konstruktion som kräver mindre materialåtgång; mindre mindre behov av råvaror, mindre energiåtgång i tillverkningsfasen och enklare hantering i skrotningsfasen.

Mycket jobbb återstår

Än så länge har generatorn inte testats i full skala. Pilotanläggningen på 140 kilowatt som är byggd och testad av Luleå Generatorservice har visat sig fungera bra med en verkningsgrad på 94,9 procent.

– Det återstår en hel del jobb med att bygga en fullskalig maskin och att hitta en marknad för generatorn, men vi tror att den har en otrolig potential, säger Christer Parkegren.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste