Många människor är engagerade i hållbar utveckling, men på olika sätt och med olika drivkrafter. När företag tar fram nya hållbara produkter och tjänster är det dock mycket lätt hänt att de gör generaliseringar eller bara vänder sig till de som redan är frälsta. Det vill KTH-forskare ändra på med det nyutvecklade verktyget ”Målgruppsarenan”.
Workshopverktyget Målgruppsarenan baseras på intervjuer med närmare hundra människor i Sverige. Personer från olika platser, med olika bakgrund, livsstil och social tillhörighet.
Vill underlätta för företag
Tanken med verktyget är att företag lättare ska kunna ta reda på vilka de pratar med och designar för, och därigenom utveckla lösningar som passar fler målgrupper. Verktyget är tänkt att svara på om det exempelvis är den engagerade miljökämpen, innovatören, kontrollmänniskan eller naturälskaren som en ny tjänst eller produkt vänder sig till.
– Vi som arbetar med att skapa hållbara system, produkter eller tjänster behöver ha mer kunskap om olika målgrupper för att kunna utveckla lösningar som verkligen används och gör skillnad, säger Sara Ilstedt, professor i produkt och tjänstedesign vid KTH och fortsätter:
– Vare sig du har en produkt, tjänst, fysisk miljö eller budskap att utforma, så erbjuder Målgruppsarenan ett kreativt verktyg att förstå olika målgrupper. Omställningen till en hållbar utveckling är bara möjlig om den omfattar hela samhället, inte bara miljöaktivister.
Målgruppsarenan lanseras 24 november och finansieras av Energimyndigheten.