Bakgrunden till projektet är insikten om hur digitala lösningar räddade många restauranger och livsmedelsbutiker, under en tid när flera andra dito var tvungna att slå igen sina verksamheter. Projektet går under namnet UPREST, vilket är en förkortning av ”Up- & Reskilling of Sustainable Tourism in a new digital era”, och forskare vid Högskolan Väst har undersökt hur den europeiska turistsektorn kan utvecklas genom digitalisering.
Så ska nytt verktyg säkra hållbar besöksnäring
Digitalisering
En av de branscher som drabbades allra hårdast under pandemin var besöksnäringen. Nu lanseras ett nytt projekt som ska skapa mer hållbar turistnäring i Europa.
– Det är tillgängligt för precis alla företagare, från syd till norr, säger projektledaren Anders Fridén.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Digitala färdigheter = dragplåster
Deltagarna utgörs i dagsläget av Vänersborg och Trollhättan, som ingår i det svensk-italienska EU-nätverket SERN. Där ingår även samarbetsstäderna Cervia och Ravenna, och till den här samverkan knöts även den kroatiska regionen Kvarner.
Men projektet är egentligen ännu större än så, eftersom det är en spinn-off ur EU-kommissionens initiativ ”Intelligent City Challange 1.0” där 100 europeiska städer arbetat tillsammans kring digitalisering.
Det har visat sig att digitala upplevelser och hållbarhet är viktiga frågor när man bestämmer vilka städer och länder man vill besöka, och här finns stor potential för utveckling av de lokala ekosystemen. Målet med projektet är att utveckla de olika aktörernas digitala färdigheter, och i vissa fall återskapa borttagna roller för att på så vis skapa en mer långsiktiga affärsmodeller.
– Cervia och Ravenna är lika Vänersborg och Trollhättan så till vida att det är två grannkommuner med liknande ekosystem för turismnäringen. Det har varit enkelt att dra paralleller och lärdomar mellan Sverige och Italien, som har stått inför samma typer av utmaningar när det kommer till hållbar turism, säger Anders Fridén, projektledare för UPREST.
Handgripligt material
Under två och ett halvt år har Högskolan Väst tagit fram en utbildningsmanual som chefer och verksamhetsutvecklare kan använda för att utbilda sig och sin personal i digitalisering kopplat till hållbar turism, och i dagarna lanseras materialet.
– Nu när högsäsongen för turism går mot sitt slut är det ett bra läge för olika sektorer inom turismnäringen att fortbilda sin personal med det här underlaget. Vi har sett att behovet finns där, men att många småföretagare kanske inte har kunskapen om hur man går till väga för att lära sig om digitalisering och AI-lösningar. Det här är ett så kallat arbetsintegrerat lärande, vilket innebär att användarna kan tillämpa kunskapen direkt i arbetssituationer, säger Anders Fridén.
Utbildningsinnehållet är nischat mot europeiska turistentreprenörer och ska ge en ökad förståelse för hur man kan använda nya digitala verktyg för att utveckla sin verksamhet och är utformat för att vara så begripligt och användarvänligt som möjligt.
– För kommunerna är det här ett väldigt enkelt sätt att skapa bra förutsättningar för alla sorters företagare. Alla företag ska ju ha samma förutsättningar att verka, och behandlas lika. Den här utbildning är både gratis och lättillgänglig då den finns tillgå online.