Apples gröna image kan inte längre dölja de enorma miljökostnader som deras ständiga produktlanseringar innebär, konstaterar de.
– De här årliga lanseringarna hetsar till en överkonsumtion. Det handlar om fyra helt nya modeller med minimala förändringar, utan något cirkulärt tänk överhuvudtaget. Därför ställer vi oss kritiska till de här lanseringarna, säger Ulrika Rudquist, marknadsansvarig på Refurbed till Miljö & Utveckling.
Att Apple satsar på innovation anser hon är positivt. Men hon menar att de riktar sitt fokus på fel sak. Att tillverka en ny smartphone resulterar stora mängder utsläpp av giftiga ämnen och kräver i genomsnitt 13 000 liter vatten, enligt Refurbed. Samtidigt kastas varje år stora mänger fullt fungerande elektronik i soporna, eller ligger kvarglömda i lådor i hemmet.
Ulrika Rudquist menar att många konsumenter inte förstått vidden av det problemet, och att det är dags att Apple och de andra teknikjättarna tar sitt ansvar.
– Vi hade önskat att Apple, som världens största tillverkare av mobiltelefoner, satsade på innovation kring hållbarhet och cirkulär ekonomi. I stället för att släppa helt nya produkter varje år, hade vi önskat att de la ner tid på att utveckla produkter som håller längre och är enklare och billigare att reparera, avslutar hon.
publicerad 9 september 2024