Mejerijätten Danones vd i Norden, Peter Odemark, berättade på M&U:s konferens Imorgon Grön om hur de har inkluderat hållbarhet i sin affärsmodell. Ett stort steg var när de införde ett ”sustainability scorecard” för två år sedan.
– Varje avdelning får nu själv ta fram idéer för hur de kan bidra till en mer hållbar affärsmodell. Till exempel har vi en helt ny kravlista på vår pensionsförmedlare i år. Det här gäller inom produktion, såväl som produktutveckling och forskning, alla avdelningar har satt sina egna mål, säger Peter Odemark.
Om inte alla medarbetare på avdelningen når målen uteblir bonusen för samtliga, vilket har gjort att Danone verkligen har fått igång hållbarhetsarbetet i praktiken.
Belönar bästa idéerna
Tidigare upplevde Peter Odemark att det var svårt att engagera vissa medarbetare.
– Fast det gäller inte dem som gick ut från Handels för två-tre år sedan. Den generationen är passionerad kring det här och kommer till oss på Danone till viss del för att vi har det här arvet.
Ett annat sätt att få fram förbättringsidéer på hållbarhetsområdet är en tävling, där medarbetarna bakom de två bästa genomförbara projekten, belönas med en resa.
– Ofta är det de yngre som har de flesta och bästa idéerna. De som vann förra året åkte till Senegal där vi har startat ett socialt samarbete med en skola.