Trenden: Så digitaliseras det offentliga hållbarhetsarbetet

Trenden Efter en långsam start ökar nu digitaliseringen av hållbarhetsarbetet i offentlig sektor snabbt. Flera kommuner byter till exempel ut sina analoga tillsynsprocesser mot sensorer, larm, IoT-plattformar och e-tjänster.
– Nu börjar insikten om ”twin transition”, hållbar omställning genom digitalisering, få genomslag, säger experten Johan Magnusson.

Trenden: Så digitaliseras det offentliga hållbarhetsarbetet
Eva Cedervall, Johan Magnusson och Jakob Sjöling. Foto: Pressbilder

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

DIGITALISERINGEN av kommunernas verksamheter är en tydlig och växande trend som har pågått länge. Men nu tar den verkligen fart. Det menar Johan Magnusson, professor i informatik och expert på offentlig digitalisering.

– Forskning visar att hög digital mognad är avgörande för att uppnå globala hållbarhetsmål, där 87 procent är direkt kopplade till digitalisering. Digitalisering handlar inte bara om effektivisering av processer, utan även om att hantera stora utmaningar, såsom hållbarhet, säger han till Miljö & Utveckling.

I GÖTEBORG HAR sensorer installerats i stadens parker för att mäta fukt, temperatur och ljus. Många papperskorgar i offentliga utrymmen är också digitaliserade med sensorer som visar när de behöver tömmas. Dessa åtgärder har resulterat i mer exakta data, minskade transportutsläpp och frigjorda resurser för stadsförvaltningen att använda på andra viktiga uppgifter.

I Strängnäs har kommunen infört digitala trygghetslarm på sina särskilda boenden. Dessa larm är utrustade med en digital sensor som monteras på väggen och alarmerar personalen via dator eller telefon, även om brukaren inte kan aktivera det bärbara trygghetslarmet som bärs på handleden eller runt halsen.

– Den anonymiserade bilden visar en skuggad figur, vilket gör personen oidentifierbar. Detta gör det möjligt för omsorgspersonalen att snabbt bedöma situationen, till exempel om brukaren har fallit omkull, säger Eva Cedervall, områdeschef för särskilt boende på Strängnäs kommun.

Vidare berättar Eva Cedervall att den digitala tillsynen underlättar för personalen.

– Personalens digitala tillsyn via arbetstelefonerna underlättar hanteringen av larm, ger en tydligare överblick och möjliggör bättre prioritering av arbetsuppgifter. Nu har alla särskilda boenden och LSS-boenden i kommunen fått de digitala trygghetslarmen, säger hon.

I Kungsbacka har kommunen infört en e-tjänst där fler verksamhetsutövare får självdeklarera sin miljöpåverkan. Initiativet, som började 2022 med tandläkare som rapporterar sin hantering av amalgamavskiljare och kemikalier, har mött positiva reaktioner. Tandläkarna får kortare inspektioner och kan ta emot fler patienter, medan miljöinspektörerna kan fokusera på värdeskapande tillsyn.

– Nu har vi utökat våra digitala tillsynsprocesser och undersökt hur vi kan tillämpa samma arbetssätt på andra verksamheter. Vinsten med självservice är att vi kan lägga mindre tid på att redovisa rutiner på plats och i stället fokusera mer på hur dessa rutiner fungerar i praktiken, säger Jakob Sjöling, miljö- och hälsoskyddsinspektör på Kungsbacka kommun.

HAN BERÄTTAR ATT de nu testar digitala processer för hygieniska verksamheter som massörer och skönhetssalonger, vilket förväntas förenkla och effektivisera tillsynen för både kommunerna och verksamheterna.

– Jag ser detta som en trend med stora möjligheter. Vi får dels bättre kontroll över det administrativt betungande arbetet, såsom att uppdatera organisationsnummer, adresser och telefonnummer, dels kan vi avsätta mer resurser för att hjälpa verksamheterna att göra rätt och skapa förståelse för hur de kan bidra till en hållbar miljö, säger Jakob Sjöling.

JOHAN MAGNUSSON BERÄTTAR att Västra Götalandsregionen nu gemensamt upphandlar en IoT-plattform för nästan alla kommuner. Han anser att detta är ett viktigt steg, då många kommuner fortfarande använder föråldrade och ineffektiva digitala system.

– En stor utmaning är kommunernas självständighet, där varje kommun arbetar på sitt eget sätt utan samverkan. Detta försvårar möjligheten att dra nytta av varandras erfarenheter. Med en gemensam IoT-plattform kan kommunerna i stället dela innovationer och utveckla dem vidare, vilket skulle accelerera digitaliseringen och bryta dagens mönster där varje kommun uppfinner hjulet på nytt, säger han.

JOHAN MAGNUSSON PÅPEKAR att en annan utmaning är att hållbarhets- och digitaliseringsexperter ofta arbetar isolerat utan samverkan.

– Digitaliseringsenheterna och hållbarhetsarbetet är ofta avskilda från kärnverksamheten. Men nu växer insikten om ”twin transition” – hållbar omställning genom digitalisering. Digitalisering är inte ett självändamål; det handlar inte bara om att effektivisera administrativa processer, utan om att använda digitala verktyg för att möta större utmaningar, såsom hållbarhet, avslutar han.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste